Pod koniec lutego w bazie lotniczej Grazzanise, która znajduje się w pobliżu Neapolu, odbyła się uroczystość zakończenia eksploatacji wielozadaniowych śmigłowców AgustaBell AB212 należących do Sił Powietrznych tego kraju.
Ostatniego dnia operacji, swoje loty wykonały dwa ostatnie egzemplarze, które mają zostać zachowane w muzeach. Tym samym kończy się historia, która została zapoczątkowana w połowie lat 70. XX wieku, kiedy doszło do podpisania umowy na zakup śmigłowców Bell 212 przez Włochy. Jednym z kluczowych elementów było umieszczenie linii montażu ostatecznego na terytorium tego europejskiego państwa – pierwsze trzy AB212 zostały dostarczone w 1979 roku. Maszyny były wykorzystywane do zadań poszukiwawczo-ratowniczych oraz ratownictwa bojowego. Łącznie cała flota przekroczyła nalot 180 tys. godzin.
Obecnie zadania stawiane przed śmigłowcami AB212 realizują maszyny nowej generacji dostarczane przez koncern Leonardo. Mowa o wielozadaniowych HH-101A Caesar oraz HH-139A/B.
Ogółem w zakładach Agusta we Włoszech zbudowano około 400 seryjnych śmigłowców AB212. Poza dostawami do włoskich sił zbrojnych, trafiały także do operatorów prywatnych, służb porządku publicznego oraz odbiorców eksportowych – m.in. do Turcji, Libanu, Grecji, Peru i Kolumbii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu