17 września Bundeswehra poinformowała, że Węgry stały się pierwszym państwem, które dołączyło do międzynarodowej jednostki MNAU, która ma wspólnie eksploatować średnie samoloty transportowe Airbus A400M Atlas należące do Luftwaffe.
Utworzenie MNAU (Multinational Air Transport Unit) to wynik rekomendacji Ministerstwa Obrony Republiki Federalnej Niemiec z 2017 roku. Wówczas zdecydowano się zarzucić pomysł sprzedaży części zamówionych samolotów Airbus A400M Atlas (m.in. oferowanych Ministerstwu Obrony Narodowej) na rzecz formalnego odbioru i utworzenia międzynarodowej jednostki mającej wspólnie ponosić koszty ich eksploatacji. Węgry są pierwszym państwem, które formalnie przystąpiły do powyższej inicjatywy.
Docelowo jednostka ma eksploatować trzynaście A400M Atlas, a bazą macierzystą będzie Wunstorf w Republice Federalnej Niemiec. W przyszłości ma być przebazowana do Lechfeld - państwa członkowskie mają dysponować możliwością zakupu niezbędnej (dla nich) liczby godzin i oddelegowanie do jednostki własnego personelu. W przypadku Węgier, poza zadaniami transportowymi, A400M Atlas mogą służyć jako wielozadaniowe maszyny tankowania powietrznego - dysponując zasobnikami z giętkimi przewodami tankującymi mogą zwiększyć promień działania JAS-39C/D Gripen. Zgodnie z deklaracjami, MNAU jest otwarta dla innych chętnych.
W przypadku Węgier wejście do niemieckiej inicjatywy może znacznie rozszerzyć potencjał operacyjny. Dotychczas Siły Powietrzne tego kraju eksploatowały lekkie samoloty transportowe rodziny An-26, a po wycofaniu z eksploatacji poszukują nowych maszyn tej klasy. Dodatkowo, wzorem innych państw regionu, władze w Budapeszcie rozważały zakup samolotów kategorii średniej, które uzupełniłyby potencjał transportowy – ostatecznie Węgrzy (po raz kolejny) nawiązali współpracę z Republiką Federalną Niemiec.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Luftwaffe |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu