11 lutego w bazie lotniczej Robins w stanie Georgia odbyła się uroczystość wycofania ze służby operacyjnej pierwszego egzemplarza samolotu rozpoznawczego E-8C JSTARS. Tym samym zapoczątkowany zostanie proces wycofania całej floty tych wyspecjalizowanych maszyn.
Ogółem Departament Obrony (US Air Force i Gwardia Narodowa) eksploatował siedemnaście samolotów tego typu – ze względów ekonomicznych, wszystkie powstały poprzez konwersję używanych Boeingów 707. Pozwoliło to na ograniczenie kosztów, ale obecnie stanowi problem techniczny ze względu na ograniczenie dostępu do części zamiennych i znaczne wyeksploatowanie konstrukcji. Ich debiut operacyjny miał miejsce w czasie operacji „Pustynna Burza”, kiedy to zaprezentowały swój potencjał. Obecnie są wykorzystywane, m.in. do obserwacji sytuacji w Europie Centralnej i Wschodniej. Tylko od 11 września 2001 roku cała flota spędziła w powietrzu ponad 130 tys. godzin realizując loty operacyjne.
Pierwszy seryjny E-8C JSTARS o rejestracji 92-3289, bazował na samolocie Boeing 707, który został wyprodukowany w 1968 roku. Jego pierwszym użytkownikiem były linie lotnicze Qantas Airways.
Zgodnie z planem, jeszcze w bieżącym roku kolejne trzy E-8C JSTARS zostaną wycofane z eksploatacji. Ze względów technicznych i operacyjnych, Departament Obrony nie zamówi ich następców, a fundusze przeznaczy na rozwój nowych systemów wymiany informacji oraz rozpoznania.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu