Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Szwedzi chcą więcej śmigłowców UH-60M Black Hawk

Fot. Siły Zbrojne Szwecji

29 maja amerykański Departament Stanu poinformował o zatwierdzeniu szwedzkiego zapytania ofertowego w sprawie zakupu drugiej partii wielozadaniowych śmigłowców transportowych Lockheed Martin UH-60M Black Hawk.

Zgodnie z upublicznioną częścią dokumentacji, która obecnie trafiła do Kongresu Stanów Zjednoczonych w celu kontynuacji procesu autoryzacji, Szwecja jest zainteresowana zakupem dwunastu śmigłowców wraz z pakietem dodatkowym, obejmującym m.in. sześć zapasowych silników T700-GE-701D, pięć zapasowych systemów ostrzegania AN/AAR-57, rozbudowany zestaw środków łączności, panele opancerzenia dodatkowego, dodatkowe zbiorniki paliwa itp. Poza tym, standardowo, Amerykanie wycenili usługi szkolno-treningowe oraz logistyczne. Całość wyceniono na maksymalną kwotę 900 mln USD.

Zakup kolejnych śmigłowców UH-60M Black Hawk był spodziewany od kilkunastu miesięcy. Był to wynik upublicznienia planu modernizacji technicznej w listopadzie 2022 roku, gdzie Szwedzi wskazali chęć wycofania z linii wielozadaniowych śmigłowców NHIndustries NH90 i zakup w ich miejsce kolejnych UH-60M. Dodatkowo Sztokholm planuje zamówienie wyspecjalizowanych wiropłatów przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych – w tym przypadku, wiele wskazuje, że Szwedzi zdecydują się na MH-60R Seahawk.

Obecnie Szwecja eksploatuje piętnaście UH-60M Black Hawk, które zakupiono interwencyjnie ze względu na potrzeby operacyjne poza granicami kraju. Pierwsze z nich trafiły do użytkownika w grudniu 2011 roku – w 2022 roku flota przekroczyła nalot 25 tys. godzin. Poza misjami nad terytorium Szwecji, UH-60M Black Hawk były eksploatowane w misjach poza granicami kraju – m.in. w Afganistanie oraz Mali. Co należy podkreślić, Szwedzi byli pierwszymi, europejskimi, użytkownikami wersji UH-60M.

Ze względu na problemy programu NHIndustries NH90, a także zmiany geopolityczne, liczba użytkowników śmigłowców rodziny S-70 Black Hawk w Europie systematycznie rośnie. Obecnie są one eksploatowane przez Austrię, Szwecję, Łotwę, Polskę (S-70i), Rumunię (S-70M w służbach cywilnych), Albanię, Słowację, Portugalię oraz Chorwację. Dodatkowo umowy na nie złożyły Litwa oraz Grecja. Dwa UH-60, zakupione na rynku cywilnym, trafiły także na Ukrainę.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc