PZL-Świdnik, będąc strategicznym partnerem Marynarki Wojennej, chce umacniać swoją pozycję jako dostawca, aby wspierać rozwój floty polskich śmigłowców pełniących służbę na Bałtyku. Wspólnie z Leonardo Helicopters, PZL-Świdnik jest w stanie zabezpieczyć wszelkie potrzeby Marynarki Wojennej RP w zakresie floty wiropłatów, w oparciu o cztery priorytetowe osie rozwoju.
Ratownictwo morskie
Śmigłowce W-3 Anakonda stanowią trzon zdolności ratownictwa morskiego w Polsce. Opracowane i zmodernizowane w Świdniku Anakondy pełnią dyżur poszukiwawczo-ratowniczy nad polską strefą odpowiedzialności na Bałtyku, w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. PZL-Świdnik jednocześnie pracuje nad uruchomieniem linii produkcyjnej nowego polskiego śmigłowca wielozadaniowego opartego na doskonałej platformie śmigłowca AW139. Polski wariant tego śmigłowca, w specjalnej wersji, mógłby być dobrym rozwiązaniem dla Brygady Lotnictwa Morskiego obok śmigłowców W-3 Anakonda.
Zwalczanie zagrożeń i ratownictwo bojowe – z baz lądowych
Marynarka Wojenna otrzyma cztery potężne śmigłowce AW101, których znaczna część struktur powstaje w PZL-Świdnik. Śmigłowce te będą stanowiły jeden z podstawowych oręży Marynarki Wojennej, zwłaszcza w zakresie zwalczania okrętów podwodnych.
„Według naszych założeń doktrynalnych istnieje znaczący potencjał, aby wielkość floty śmigłowców AW101 dla polskiej Marynarki Wojennej mogła zostać co najmniej podwojona, chcemy być gotowi aby sprostać takiemu zadaniu.” – mówi Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.
Zwalczanie zagrożeń i wzmocnienie zdolności rozpoznawczych – z okrętów.
Zgodnie z dotychczas wyrażanymi potrzebami MON, PZL-Świdnik, w ramach Leonardo Helicopters oferuje śmigłowiec AW159 do wykonywania zadań z okrętów będących obecnie na wyposażeniu Marynarki Wojennej. Jako specjalistyczny wielozadaniowy śmigłowiec morski, AW159 przeznaczony jest do wykonywania zadań z pokładu okrętu w najbardziej wymagających warunkach, aż po stan morza 6. Doświadczenia najpotężniejszych marynarek wojennych potwierdzają również doskonałą interoperacyjność tego śmigłowca ze śmigłowcem AW101 w realizacji misji morskich i amfibijnych.
Rozpoznanie i zabezpieczenie przez systemy bezzałogowe.
Wspólnie z Leonardo Helicopters, PZL-Świdnik rozwija zdolności śmigłowca opcjonalnie pilotowanego SW-4 Solo oraz specjalistycznej platformy bezzałogowej AWHero. Zdolności i funkcje tych bezzałogowców zostały zademonstrowane podczas pierwszych prób OCEAN 2020 i będą powtórzone w roku bieżącym na Bałtyku. Podczas OCEAN 2020 wykazano zwiększoną świadomość sytuacyjną w środowisku morskim dzięki integracji bezzałogowych platform z jednostkami morskimi, sieciami satelitarnymi i komunikacyjnymi oraz krajowymi ośrodkami dowodzenia i kontroli.
„PZL-Świdnik w oparciu o swoje 70-letnie doświadczenie w projektowaniu, rozwoju i produkcji śmigłowców, a także kompetencjom Leonardo Helicopters jest gotowy na podjęcie wyzwań, aby technologia stała się mocnym orężem Marynarki Wojennej RP.” – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.
Leonardo: zintegrowane rozwiązania dla obserwacji i obrony morskiej
Leonardo jest liderem na rynku w projektowaniu i dostarczaniu systemów i produktów dla obrony morskiej oraz nadzoru strefy przybrzeżnej. Firma jest w stanie spełnić wszelkie wymagania marynarki wojennej, uwzględniając każdy typ okrętu, dowolnej klasy i wyporności - od mniejszych okrętów patrolowych i trałowców po lotniskowce.
W ciągu ostatnich 50 lat, ponad 40 organizacji morskich na całym świecie wybrało technologię Leonardo, aby wyposażyć ponad 100 okrętów wojennych. Oprócz włoskiego programu „Legge Navale”, w ramach którego flota tego kraju znacznie się odnowi, inne znaczące projekty obejmują wspólne włosko-francuskie programy, jak Horizon i FREMM, program modernizacji Marynarki Wojennej Kataru oraz partnerstwo ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi w sektorze morskim. Pozwoliło to firmie Leonardo ugruntować pozycję znaczącego, międzynarodowego partnera w zakresie integracji systemów bojowych, a także czołowego dostawcy zaawansowanego sprzętu spełniającego wymagania współczesnej marynarki wojennej.
Oferta Leonardo w zakresie obrony morskiej obejmuje szeroką gamę produktów i specjalistycznych umiejętności w zakresie - od zdolności produkcyjnych i integracji systemów walki, zarządzania walką morską i systemów komunikacji, po najnowszej generacji czujniki radarowe, systemy kierowania ogniem, elektrooptykę i systemy nawigacji. W ofercie znajdują się również zintegrowane bezzałogowe statki powietrzne, stanowiska dla armat różnego kalibru, pociski, torpedy, sonary i zestawy do walki elektronicznej.
Dziedzictwo biznesowe firmy w zakresie projektowania, rozwoju i wdrażania systemów dowodzenia i kontroli dało początek systemowi zarządzania walką morską najnowszej generacji - ATHENA, który umożliwia gromadzenie, łączenie i zarządzanie danymi dla efektywnej oceny scenariuszy oraz zarządzanie dostępnymi zasobami, a tym samym zapewnienie szybkich i skutecznych procesów decyzyjnych.
Wszystkie systemy radarowe Leonardo charakteryzują się najnowocześniejszą technologią, elastycznością i modułowością operacyjną. Najnowszym przykładem jest wielofunkcyjna rodzina radarów KRONOS®, dostępnych w konfiguracjach z nieruchomą i obrotową powierzchnią czołową - w pasmach częstotliwości X, C i L, w oparciu o technologię Leonardo GaAs i GaN. Systemy kierowania ogniem są również w czołówce technologii: nowy NA30S MK2, wyposażony w antenę i dwuzakresowy radar (X i Ka), może obsługiwać do trzech rodzajów broni.
Leonardo zajmuje pozycję światowego lidera w projektowaniu, opracowywaniu i produkcji armat morskich małego, średniego i dużego kalibru (od 12,7 do 127 mm) z artylerią 76 mm będących na uzbrojeniu ponad 60 marynarek wojennych świata. Gama produktów najnowszej generacji: 127/64 Light Weight, Marlin 40 i Marlin 30, uzupełnia jej elastyczne i wydajne portfolio.
Leonardo oferuje również innowacyjną amunicję DART dla wojsk lądowych i marynarki wojennej do obrony przed pociskami i manewrującymi celami, a także rodzinę precyzyjnej amunicji Vulcano, która może celnie trafiać w cele odległe nawet o 100 kilometrów. W dziedzinie podwodnych systemów obronnych, firma projektuje, produkuje i integruje ciężkie i lekkie torpedy, systemy przeciwdziałania torpedom dla okrętów podwodnych i okrętów nawodnych oraz systemy sonarowe do obserwacji podwodnej. Warto zauważyć, że portfolio ciężkich torped Leonardo obejmuje najnowszą generację Black Shark, zaprojektowaną z myślą o przeciwdziałaniu najbardziej wymagającym zagrożeniom powierzchniowym i podwodnym.
W portfolio lekkich torped firmy znajdują się bestsellery: A244, których sprzedano już ponad 1200 (w różnych wersjach), oraz MU90, wyprodukowane i wprowadzone na rynek w ramach międzynarodowej współpracy z Eurotorp. Leonardo kontynuuje także projektowanie nowych, zaawansowanych technologicznie lekkich torped. Leonardo opracowuje również systemy ochrony dla powierzchniowych i podwodnych jednostek morskich. Posiadając doświadczenie w dziedzinie sonarów, firma dostarcza również systemy podwodnego nadzoru dla portów, obszarów przybrzeżnych i strategicznych miejsc. Produkowane przez firmę systemy podwodne, wybrane i używane przez wiele sił morskich na całym świecie, są używane w ponad 30 krajach.
Leonardo może również poszczycić się wiodącą rolą w sektorze śmigłowców morskich, dzięki najszerszej i najnowocześniejszej gamie produktów dostępnych obecnie na rynku, a w niej trzysilnikowy średniociężki śmigłowiec AW101 i pośredni dwusilnikowy AW159, bez uwzględnienia innych platform Leonardo wykorzystywanych do podwójnego zastosowania i zdolnych do pracy na morzu oraz, w niektórych przypadkach, w trybie zaokrętowanym, w szczególności do zadań nadzoru oraz poszukiwawczo-ratowniczych. Śmigłowce morskie Leonardo pokrywają swoimi zdolnościami szerokie spektrum wyspecjalizowanych zadań, takich jak zwalczanie okrętów podwodnych i nawodnych, pikiety radarowe i obserwacja, wsparcie działań amfibijnych i operacje z udziałem sił specjalnych, poszukiwania i ratownictwo. Niedawno do oferty dołączył również bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu AWHERO klasy 200 kg, z powodzeniem już wykorzystywany w międzynarodowych działaniach demonstracyjnych, takich jak Ocean 2020. AWHERO integruje wiele systemów i czujników firmy Leonardo i jest zoptymalizowany do użycia w jednostkach morskich do wykonywania takich zadań, jak obserwacja, rozpoznanie, wsparcie bezpieczeństwa morskiego i misje antypirackie, aby wymienić tylko kilka.
Źródło: Leonardo Poland.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Soboń obiecał PZL Świdnik niemal złote góry. Został piach.
Świdnik zipie tylko dzięki niewielkim zleceniom z Leonardo.
Polska armia jak nie ma nowego helikoptera tak dalej nie ma i tego wielozdaniowego jak i bojowego. Pozdrowienia dla wyborców