Zaloguj

Śmigłowce Leonardo Helicopters i PZL-Świdnik dla Marynarki Wojennej RP

Śmigłowiec AW-139. Fot.: Leonardo

PZL-Świdnik, będąc strategicznym partnerem Marynarki Wojennej, chce umacniać swoją  pozycję jako dostawca, aby wspierać rozwój floty polskich śmigłowców pełniących służbę na Bałtyku. Wspólnie z Leonardo Helicopters, PZL-Świdnik jest w stanie zabezpieczyć wszelkie potrzeby Marynarki Wojennej RP w zakresie floty wiropłatów, w oparciu o cztery priorytetowe osie rozwoju.

 

Ratownictwo morskie

Śmigłowce W-3 Anakonda stanowią trzon zdolności ratownictwa morskiego w Polsce. Opracowane i zmodernizowane w Świdniku Anakondy pełnią dyżur poszukiwawczo-ratowniczy nad polską strefą odpowiedzialności na Bałtyku, w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. PZL-Świdnik jednocześnie pracuje nad uruchomieniem linii produkcyjnej nowego polskiego śmigłowca wielozadaniowego opartego na doskonałej platformie śmigłowca AW139. Polski wariant tego śmigłowca, w specjalnej wersji, mógłby być dobrym rozwiązaniem dla Brygady Lotnictwa Morskiego obok śmigłowców W-3 Anakonda.

 

Zwalczanie zagrożeń i ratownictwo bojowe – z baz lądowych

Marynarka Wojenna otrzyma cztery potężne śmigłowce AW101, których znaczna część struktur powstaje w PZL-Świdnik. Śmigłowce te będą stanowiły jeden z podstawowych oręży Marynarki Wojennej, zwłaszcza w zakresie zwalczania okrętów podwodnych.

Śmigłowiec AW-159 Wildcat. Fot.: Leonardo

Śmigłowiec AW-159 Wildcat. Fot.: Leonardo

„Według naszych założeń doktrynalnych istnieje znaczący potencjał, aby wielkość floty śmigłowców AW101 dla polskiej Marynarki Wojennej mogła zostać co najmniej podwojona, chcemy być gotowi aby sprostać takiemu zadaniu.” – mówi Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

 

Zwalczanie zagrożeń i wzmocnienie zdolności rozpoznawczych – z okrętów.

Zgodnie z dotychczas wyrażanymi potrzebami MON, PZL-Świdnik, w ramach Leonardo Helicopters oferuje śmigłowiec AW159 do wykonywania zadań z okrętów będących obecnie na wyposażeniu Marynarki Wojennej. Jako specjalistyczny wielozadaniowy śmigłowiec morski, AW159 przeznaczony jest do wykonywania zadań z pokładu okrętu w najbardziej wymagających warunkach, aż po stan morza 6. Doświadczenia najpotężniejszych marynarek wojennych potwierdzają również doskonałą interoperacyjność tego śmigłowca ze śmigłowcem AW101 w realizacji misji morskich i amfibijnych.

 

Rozpoznanie i zabezpieczenie przez systemy bezzałogowe.

Wspólnie z Leonardo Helicopters, PZL-Świdnik rozwija zdolności śmigłowca opcjonalnie pilotowanego SW-4 Solo oraz specjalistycznej platformy bezzałogowej AWHero. Zdolności i funkcje tych bezzałogowców zostały zademonstrowane podczas pierwszych prób OCEAN 2020 i będą powtórzone w roku bieżącym na Bałtyku. Podczas OCEAN 2020 wykazano zwiększoną świadomość sytuacyjną w środowisku morskim dzięki integracji bezzałogowych platform z jednostkami morskimi, sieciami satelitarnymi i komunikacyjnymi oraz krajowymi ośrodkami dowodzenia i kontroli.

Śmigłowiec SW-4 Solo i bezzałogowiec AW HERO. Fot.: Leonardo

Śmigłowiec SW-4 Solo i bezzałogowiec AW HERO. Fot.: Leonardo

„PZL-Świdnik w oparciu o swoje 70-letnie doświadczenie w projektowaniu, rozwoju i produkcji śmigłowców, a także kompetencjom Leonardo Helicopters jest gotowy na podjęcie wyzwań, aby technologia stała się mocnym orężem Marynarki Wojennej RP.” – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

 

Leonardo: zintegrowane rozwiązania dla obserwacji i obrony morskiej

Leonardo jest liderem na rynku w projektowaniu i dostarczaniu systemów i produktów dla obrony morskiej oraz nadzoru strefy przybrzeżnej. Firma jest w stanie spełnić wszelkie wymagania marynarki wojennej, uwzględniając każdy typ okrętu, dowolnej klasy i wyporności - od mniejszych okrętów patrolowych i trałowców po lotniskowce.

W ciągu ostatnich 50 lat, ponad 40 organizacji morskich na całym świecie wybrało technologię Leonardo, aby wyposażyć ponad 100 okrętów wojennych. Oprócz włoskiego programu „Legge Navale”, w ramach którego flota tego kraju znacznie się odnowi, inne znaczące projekty obejmują wspólne włosko-francuskie programy, jak Horizon i FREMM, program modernizacji Marynarki Wojennej Kataru oraz partnerstwo ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi w sektorze morskim. Pozwoliło to firmie Leonardo ugruntować pozycję znaczącego, międzynarodowego partnera w zakresie integracji systemów bojowych, a także czołowego dostawcy zaawansowanego sprzętu spełniającego wymagania współczesnej marynarki wojennej.

Oferta Leonardo w zakresie obrony morskiej obejmuje szeroką gamę produktów i specjalistycznych umiejętności w zakresie - od zdolności produkcyjnych i integracji systemów walki, zarządzania walką morską i systemów komunikacji, po najnowszej generacji czujniki radarowe, systemy kierowania ogniem, elektrooptykę i systemy nawigacji. W ofercie znajdują się również zintegrowane bezzałogowe statki powietrzne, stanowiska dla armat różnego  kalibru, pociski, torpedy, sonary i zestawy do walki elektronicznej.

Dziedzictwo biznesowe firmy w zakresie projektowania, rozwoju i wdrażania systemów dowodzenia i kontroli dało początek systemowi zarządzania walką morską najnowszej generacji - ATHENA, który umożliwia gromadzenie, łączenie i zarządzanie danymi dla efektywnej oceny scenariuszy oraz zarządzanie dostępnymi zasobami, a tym samym zapewnienie szybkich i skutecznych procesów decyzyjnych.

Wszystkie systemy radarowe Leonardo charakteryzują się najnowocześniejszą technologią, elastycznością i modułowością operacyjną. Najnowszym przykładem jest wielofunkcyjna rodzina radarów KRONOS®, dostępnych w konfiguracjach z nieruchomą i obrotową powierzchnią czołową - w pasmach częstotliwości X, C i L, w oparciu o technologię Leonardo GaAs i GaN. Systemy kierowania ogniem są również w czołówce technologii: nowy NA30S MK2, wyposażony w antenę i dwuzakresowy radar (X i Ka), może obsługiwać do trzech rodzajów broni.

Leonardo zajmuje pozycję światowego lidera w projektowaniu, opracowywaniu i produkcji armat morskich małego, średniego i dużego kalibru (od 12,7 do 127 mm) z artylerią 76 mm będących na uzbrojeniu ponad 60 marynarek wojennych świata. Gama produktów najnowszej generacji: 127/64 Light Weight, Marlin 40 i Marlin 30, uzupełnia jej elastyczne i wydajne portfolio.

Leonardo oferuje również innowacyjną amunicję DART dla wojsk lądowych i marynarki wojennej do obrony przed pociskami i manewrującymi celami, a także rodzinę precyzyjnej amunicji Vulcano, która może celnie trafiać w cele odległe nawet o 100 kilometrów. W dziedzinie podwodnych systemów obronnych, firma projektuje, produkuje i integruje ciężkie i lekkie torpedy, systemy przeciwdziałania torpedom dla okrętów podwodnych i okrętów nawodnych oraz systemy sonarowe do obserwacji podwodnej. Warto zauważyć, że portfolio ciężkich torped Leonardo obejmuje najnowszą generację Black Shark, zaprojektowaną z myślą o przeciwdziałaniu najbardziej wymagającym zagrożeniom powierzchniowym i podwodnym.

W portfolio lekkich torped firmy znajdują się bestsellery: A244, których sprzedano już ponad 1200 (w różnych wersjach), oraz MU90, wyprodukowane i wprowadzone na rynek w ramach międzynarodowej współpracy z Eurotorp. Leonardo kontynuuje także projektowanie nowych, zaawansowanych technologicznie lekkich torped. Leonardo opracowuje również systemy ochrony dla powierzchniowych i podwodnych jednostek morskich. Posiadając doświadczenie w dziedzinie sonarów, firma dostarcza również systemy podwodnego nadzoru dla portów, obszarów przybrzeżnych i strategicznych miejsc. Produkowane przez firmę systemy podwodne, wybrane i używane przez wiele sił morskich na całym świecie, są używane w ponad 30 krajach.

Leonardo może również poszczycić się wiodącą rolą w sektorze śmigłowców morskich, dzięki najszerszej i najnowocześniejszej gamie produktów dostępnych obecnie na rynku, a w niej trzysilnikowy średniociężki śmigłowiec AW101 i pośredni dwusilnikowy AW159, bez uwzględnienia innych platform Leonardo wykorzystywanych do podwójnego zastosowania i zdolnych do pracy na morzu oraz, w niektórych przypadkach, w trybie zaokrętowanym, w szczególności do zadań nadzoru oraz poszukiwawczo-ratowniczych. Śmigłowce morskie Leonardo pokrywają swoimi zdolnościami szerokie spektrum wyspecjalizowanych zadań, takich jak zwalczanie okrętów podwodnych i nawodnych, pikiety radarowe i obserwacja, wsparcie działań amfibijnych i operacje z udziałem sił specjalnych, poszukiwania i ratownictwo. Niedawno do oferty dołączył również bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu AWHERO klasy 200 kg, z powodzeniem już wykorzystywany w międzynarodowych działaniach demonstracyjnych, takich jak Ocean 2020. AWHERO integruje wiele systemów i czujników firmy Leonardo i jest zoptymalizowany do użycia w jednostkach morskich do wykonywania takich zadań, jak obserwacja, rozpoznanie, wsparcie bezpieczeństwa morskiego i misje antypirackie, aby wymienić tylko kilka.

Źródło: Leonardo Poland.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Śmigłowce Leonardo Helicopters i PZL-Świdnik dla Marynarki Wojennej RP”

  1. Soboń obiecał PZL Świdnik niemal złote góry. Został piach.
    Świdnik zipie tylko dzięki niewielkim zleceniom z Leonardo.
    Polska armia jak nie ma nowego helikoptera tak dalej nie ma i tego wielozdaniowego jak i bojowego. Pozdrowienia dla wyborców

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc