Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Dostawa ostatniego włoskiego Eurofightera

Siły Powietrzne Włoch

23 października Sił Powietrzne Włoch otrzymały ostatni wielozadaniowy samolot bojowy Eurofighter F-2000A. Samolot został przekazany włoskim wojskom lotniczym na fabrycznym lotnisku firmy Leonardo w Caselle pod Turynem. Jest to samolot serii Tranche 3A i zarazem ostatni z 95 dostarczonych Siłom Powietrznym Włoch, które mają 81 jednomiejscowych F-2000A i 14 dwumiejscowych TF-2000A.

W ceremonii przekazania ostatniego Eurofightera dla włoskich wojsk lotniczych uczestniczył Szef Sztabu Sił Powietrznych Włoch gen. Alberto Rosso, prezes firmy Leonardo Alessandro Profumo oraz dyrektor Oddziału Lotniczego firmy Marco Zoff.

Samolot o numerze MM7356 jest przeznaczony dla 51° Stormo „Ferruccio Serafini” stacjonującego w bazie Istrana, niedaleko od Wenecji. Jedyny dywizjon skrzydła, 132º Gruppo ma jedną eskadrę obrony powietrznej na samolotach Eurofighter F-2000A i jedną eskadrę na samolot rozpoznawczych i bezpośredniego wsparcia lotniczego A-11A AMX i TA-11A AMX-T. Samoloty te są stopniowo wycofywane i jest to ostatnia baza, w której jeszcze latają, w tym momencie całe 51. Skrzydło zostanie wyposażone w samoloty Eurofighter. Poza Istraną w północnych Włoszech, samoloty tego typu są używane w trzech innych włoskich bazach, idąc od północy na południe: Grossetto na północ od Rzymu, Goia de Cole w południowych Włoszech pomiędzy Tarentem a Bari oraz Trappani w zachodniej części Sycylii.

W Grossetto stacjonuje 4° Stormo „Amedeo d’Aosta”, które ma dwa dywizjony w pełni wyposażone w samoloty Eurofighter: 9° Gruppo i 20° Gruppo, przy czym ten ostatni jest jednocześnie jednostką przeszkalającą na samoloty tego typu, zatem ma więcej maszyn dwumiejscowych, niż pozostałe dywizjony. Jednostka odpowiada za obronę powietrzną środkowych Włoch i stolicy, Rzymu. Jej godłem jest słynny koń będący osobistym symbolem włoskiego asa z I wojny światowej, Francesco Baracca.

W Goia de Cole stacjonuje 36° Stormo „Riccardo Helmut Seidl”, mające w swoim składzie dwa dywizjony, 10° Gruppo i 12° Gruppo, oba w pełni wyposażone w samoloty Eurofighter. Jednostka odpowiada za obronę powietrzną południowych Włoch.

W Trappani stacjonuje 37° Stormo „Cesare Toschi”, także mające jeden dywizjon 18° Gruppo, w pełni wyposażony w F-2000A. Jednostka odpowiada za obronę powietrzną Sycylii i południowych podejść do Włoch.

Samoloty Eurofighter w sześciu dywizjonach (w tym jednym szkolno-bojowym) w czterech bazach stanowią podstawowy komponent obrony powietrznej Włoch i pozostaną nim przez długie lata. Planuje się dokonywanie głębokich modernizacji maszyn pozostających w służbie, w tym w pierwszej kolejności otrzymają one stację radiolokacyjną Captor-E z anteną z aktywnym skanowaniu elektronicznym (AESA), co znacznie zwiększy możliwości w zakresie zwalczania celów powietrznych.
Taki radar od samego początku będzie miało 18 samolotów produkowanych dla Kuwejtu, których montaż właśnie został podjęty w zakładach Leonardo w Casele.

Michał i Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc