Pod koniec listopada rodzinna austriacka firma EMPL Fahrzeugwerk GmbH poinformowała o zakończeniu dostawy do sił zbrojnych nieujawnionego państwa na Bliskim Wschodzie czterech ciężkich terenowych samochodów ewakuacyjno-ratowniczych.
Za ich bazę służą czteroosiowe podwozia Rheinmetall rodziny HX 81 – HX2 44.685 8×8. Od lat są one dobrze znane w krajach arabskich, głównie jako ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe do transportu czołgów i innych ciężkich wozów bojowych. W kompletacji ewakuacyjnej, w porównaniu z ciągnikami z linii HX81, mają one oczywiście zwiększony rozstaw osi druga-trzecia, aby pomieścić wszystkie elementy specjalistycznej zabudowy nadwozia. Otrzymały także długie, wysoko osadzone, nieopancerzone kabiny z oknami za drzwiami i nadbudówką dachu zwiększającą przestrzeń wewnątrz. Za kabiną, po obu stronach, ulokowano chłodnice o dużej wydajności, chronione stalową siatką. Dwie chłodnice są niezbędny ze względu na wykorzystanie w suchym klimacie pustynnym. Zdublowano również zbiorniki paliwa – po jednym z nich zamocowano z każdej ze strony, między osiami drugą i trzecią. Dopuszczalna masa całkowita samochodów wynosi 44 000 kg, a do ich napędu służy ośmiocylindrowy, widlasty silnik wysokoprężny o mocy maksymalnej 500 kW/680 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2700 Nm. Ten ostatni wskaźnik obniżono w stosunku do cywilnej odmiany silnika w celu zwiększenia wytrzymałości jednostki napędowej. Na wszystkich kołach, dla zachowania wysokiej mobilności taktycznej, założono pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym. Pokonywanie sypkiego piasku ułatwia dodatkowo centralny system regulacji ciśnienia w oponach (CTIS).
Wykonana przez EMPL zabudowa ewakuacyjna należy do serii Bison – typ EH/W-TC 200 TAURUS. Zabudowa ta obejmuje:
Poza tym do samoewakuacji przeznaczono wyciągarkę zainstalowaną na ramie z boku podwozia, o sile uciągu 10 000 kg, z wyprowadzeniem liny do przodu i do tyłu.
Kolejny istotny składnik zabudowy nadwozia to moduły boczne, mieszczące skrzynki na sprzęt i wyposażenie. Są one symetryczne – z każdej ze strony zawierają one po cztery poziome, prostokątne skrytki, zamykane podnoszonymi, obrotowymi drzwiami, w układzie – dwie niższe w niższej partii zabudowy na wysokości między osiami dwa‒trzy oraz – z tyłu – dwie wyższe w wyższej partii zabudowy, nad każdą z osi tylnego napędowego tandemu. Ponadto sterowanie żurawiem, ramieniem, wciągarkami i podporami odbywa się zdalnie, za pomocą pilota radiowego. Specyfikacja zawiera także: panele sterujące po prawej i lewej stronie auta, kompleksowy pakiet oświetlenia, obciążniki balastowe, System Bezpieczeństwa Operatora (OSS) z wizualizacją stanu bezpieczeństwa jazdy na panelu sterowania oraz system wideo z kamerami i wyświetlaczem w kabinie, pomocny w trakcie cofania.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu