11 grudnia Saab ogłosił otwarcie nowej hali produkcyjnej w Landskronie, między innymi w związku z realizacją programu budowy nowych okrętów podwodnych.
W lutym tego roku firma Niam zawarła długoterminową umowę najmu z Saabem na około 15 000 metrów kwadratowych powierzchni przemysłowej zlokalizowanej w Varvsudden w Landskronie, około 40 km na północ od Malmö, nad cieśniną Sund. Według informacji prasowej, Saab zamierza tam ulokować produkcję elementów stalowych (spawanie i obróbka blach), głównie do budowy dwóch nowych okrętów podwodnych typu A26 Blekinge, przeznaczonych dla szwedzkiej Marinen.
HMS Blekinge i HMS Skåne zostały zamówione u Saaba przez Administrację Zaopatrywania Sił Zbrojnych (FMV, Försvarets materielverk) 18 marca 2015 roku za ok. 8 mld SEK. Miały być ukończone w latach 2022 i 2023, jednak terminy te musiały zostać wydłużone, a umowa renegocjowana. W 2021 roku podpisano aneks do umowy głównej, który wydłuża czas produkcji i zwiększa cenę okrętów. W myśl jego zapisów, HMS Blekinge ma być przekazany Marinen w 2027 roku, natomiast HMS Skåne rok później. Stępkę HMS Blekinge położono w stoczni Saab Kockums w Karlskronie dopiero 30 czerwca 2022 roku.
Saab oferuje jednostki A26 w programie polskiego okrętu podwodnego nowego typu Orka. W budowie HMS Blekinge i HMS Skåne uczestniczą też dwie firmy z Polski – Base Group i Famor.
Tymczasem na początku grudnia bieżącego roku wspomnianą stocznię w Karlskronie wizytował Peter Hultqvist, przewodniczący Komisji Obrony szwedzkiego parlamentu, który przy tej okazji powiedział: - Musimy mieć silniejsze siły podwodne na Morzu Bałtyckim; dlatego uważam, że Szwecja musi podjąć wysiłek i osiągnąć porozumienie z Polską w sprawie zakupu nowych szwedzkich okrętów podwodnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu