Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rozpoczęto budowę brazylijskiego okrętu do działań w Arktyce

Wygląd ukończonego NApAnt. Fot. EMGEPRON

9 maja w, należącej do prywatnego brazylijskiego koncernu stoczniowego Estaleiro Jurong Aracruz, stoczni w Aracruz w stanie Espírito Santo odbyła się uroczystość pierwszego cięcia blach dla nowego okrętu wsparcia działań w rejonie Arktyki NApAnt (Navio de Apoio Antártico) budowanego dla Sił Morskich Brazylii (Marinha do Brasil).

Jednostka zamówiona została przez państwowy koncern EMGEPRON (Empresa Gerencial de Projetos Navais) w konsorcjum POLAR 1 Construção Naval SPE Ltda w dniu 13 czerwca 2022 roku. Umowa ta opiewała na kwotę 150 mln USD i była częścią Państwowego Programu ochrony i rewitalizacji zasobów wodnych PROHIDRO (Programa Estadual de Conservação e Revitalização de Recursos Hídricos). Dla okrętu tego zarezerwowano nazwę Almirante Saldanha (H22) na cześć kontradmirała Luís Filipe de Saldanha da Gama (7 kwietnia 1846 – 24 czerwca 1895 r.) jednego z dwóch starszych oficerów popierających bunt Armady, który miał miejsce w latach 1893-1895.

Almirante Saldanha przeznaczony będzie do transportu żołnierzy, naukowców i pracowników, a także ładunków dla, położonej na Wyspie Króla Jerzego, brazylijskiej stacji antarktycznej Estação Antártica Comandante Ferraz. Wspierając tym samym brazylijski program arktyczny PROANTAR (Programa Antártico Brasileiro). Marinha do Brasil dysponuje obecnie dwoma jednostkami dostosowanymi do działań w rejonie Arktyki i wykorzystywanymi w ramach PROANTAR tzn.: Ary Rongel (H44, w służbie brazylijskiej od 25 kwietnia 1994 roku, wcześniej przez 13 lat eksploatowany był, jako Polar Queen, przez prywatną norweską firmę. Wypiera 3628 ton przy wymiarach 75,3 x 13,0 x 5,3 m) oraz Almirante Maximiano (H-41, w służbie od 3 lutego 2009 roku, 5450 ton pełnej wyporności, 93,4 x 13,4 x 6,59 m). NApAnt legitymować się będzie wypornością pełną 6804 ton przy wymiarach kadłuba 103,16 x 18,5 x 6,3 m. Napęd skonfigurowany zostanie w układzie hybrydowym spalinowno–elektrycznym. Załoga składać się będzie z 95 osób w tym 26 naukowców (lub innych pasażerów). Po włączeniu do służby (co jest planowane na wrzesień 2025 roku) nowa jednostka zastąpi oba wspomniane wcześniej jednostki.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc