17 grudnia w bazie w Portsmouth, Royal Navy przyjęła do służby operacyjnej HMS Tamar, czwarty i przedostatni patrolowiec typu River Batch 2. Okręt dołączył do Zamorskiego Dywizjonu Patrolowego - Overseas Patrol Squadron, którego zadaniami są: patrolowanie granic łowisk Anglii, Walii i Irlandii Północnej, ochrona brytyjskiego rybołówstwa i dozór wyłącznej strefy ekonomicznej Wielkiej Brytanii, co po Brexicie ma coraz większe znaczenie.
Trzy okręty typu River Batch 2 Ministerstwo Obrony w Londynie zakontraktowało w koncernie BAE Systems 6 listopada 2013 r. za stałą cenę 348 mln GBP wraz z częściami zamiennymi i wsparciem logistycznym. W wyniku publikacji „Strategicznego przeglądu obronności i bezpieczeństwa 2015” zdecydowano o dokupieniu dodatkowej pary. Umowę wartości 287 mln GBP podpisano 8 grudnia 2016 r. Ta następna dwójka, to właśnie Tamar (P 233) i ostatni w serii Spey (P 234), który dotarł ze stoczni BAE Systems w Clyde do Portsmouth i 3 października został ochrzczony. Ma uzyskać gotowość operacyjną i dołączyć do reszty w przyszłym roku
Budowę HMS Tamar rozpoczęto cięciem blach 8 grudnia 2016 r., wodowanie odbyło się 10 października 2018 r., zaś chrzest 21 marca 2019 r. Podobnie jak jednostki bliźniacze, oprócz ok. 50-ososbowej załogi może zaokrętować podobną liczbą Royal Marines. Rotacja personelu wraz z zapewnionym od początku wsparciem logistycznym pozwoliła uzyskać średnią 300 dni spędzonych rocznie na morzu.
HMS Tamar nosi na burtach emblemat czerwonego lwa, symbol znany z herbu Szkocji. Podobnie postąpiono w przypadku niszczyciela HMS Dragon, którego z kolei ozdobiono walijskimi czerwonymi smokami Y Ddraig Goch.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu