Zaloguj

Royal Navy monitoruje ruchy rosyjskich okrętów w pobliżu Wielkiej Brytanii

Fregata HMS Lancaster śledzi korwetę Bojkij. Fot. Royal Navy

Królewska Marynarka Wojenna i Królewskie Siły Powietrzne w ciągu ostatnich dwóch tygodni przechwyciły łącznie dziewięć jednostek pływających Wojenno-Morskowo Fłota Federacji Rosyjskiej, które operowały w pobliżu wód terytorialnych Wielkiej Brytanii.

W trakcie akcji okrętów i śmigłowców Royal Navy oraz samolotów Royal Air Force przechwycono i monitorowano ruchy wynurzonego okrętu podwodnego z napędem konwencjonalnym, fregaty, korwety, patrolowca, jak też okrętów wsparcia i zaopatrzenia. Jednostki te zlokalizowano od kanału La Manche, przez Morze Celtyckie, po wody w pobliżu zachodniego wybrzeża Szkocji. Siły brytyjskie w tej skoordynowanej operacji tworzyło osiem okrętów, w tym fregaty typu 23: Northumberland, Lancaster, Richmond i Kent, patrolowce Severn i Tyne typu River oraz zbiornikowce Tideforce i Tiderace typu Tide należące do Royal Fleet Auxiliary. Wsparcie z powietrza zapewniły im śmigłowce Leonardo (AgustaWestland) AW101 Merlin Mk 2 i AW159 Wildcat wraz z samolotami wielozadaniowymi RAF - Eurofighter Typhoon i Lockheed Martin F-35A.

Fregata Wice-admirał Kułakow przechwycona przez parę Typhoonów. Fot. Royal Navy

Northumberland obserwowała ruchy fregaty Wice-admirał Kułakow, wcześniej klasyfikowanej jako duży okręt ZOP projektu 1155 Friegat, gdy ta nawigowała na północny zachód od Hebrydów Zewnętrznych, u zachodniego wybrzeża Szkocji. Severn pełnił służbę w La Manche w cieśninie Dover, gdzie obserwował idący na powierzchni okręt podwodny Staryj Oskoł projektu 636.3 Pałtus, a także korwetę Bojkij projektu 20380 Korwiet, patrolowiec modułowy Wasilij Bykow projektu 22160 i towarzyszące im jednostki pomocnicze. Severn był również na patrolu, gdy Wice-admirał Kułakow szedł przez La Manche.
Podczas niektórych operacji rosyjskie okręty chroniły się przed złymi warunkami pogodowymi w Zatoce Sekwany nad północnym wybrzeżem Francji, gdzie do Severna dołączyły okręty i samoloty francuskiej Marine nationale. Co ciekawe, bliźniaczy patrolowiec Mersey spotkał w tym rejonie wspomnianego Bojkiego ze zbiornikowcem morskim projektu 23130 Akademik Paszyn, w okresie, gdy niedaleko odbywały się pierwsze zanurzenia najnowszego francuskiego atomowego okrętu podwodnego Suffren typu Barracuda. Było to w końcu kwietnia tego roku. Zdaniem Francuzów do szpiegowania nie doszło. Obecność na tamtym akwenie okrętów rosyjskich jest dość częsta i ma najczęściej związek z ich tranzytem między Bałtykiem a bazami flot Północnej i Czarnomorskiej. Miejsce to sprzyja uzupełnianiu zapasów i odpoczynkowi załóg. Są to zwykle jednostki nowo zbudowane w stoczniach bałtyckich w Kaliningradzie, Sankt Petersburgu, Otradnoje i Pontonnym, które trafiają do innych flot, jak też remontowane i powracające do swoich odległych baz.
Do Severna dołączyła Lancaster, śledząc Bojkiego w kanale La Manche i wykorzystując swojego pokładowego Wildcata do zbierania informacji za pomocą zestawu sensorów śmigłowca. Tymczasem trzy inne okręty Royal Navy - Tyne, Richmond i Kent - połączyły się, aby eskortować tę samą grupę rosyjskich jednostek, które operowały na Morzu Celtyckim i zbliżały się do południowo-zachodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii. Wsparcie tej grupie zadaniowej dały odrzutowe samoloty wielozadaniowe RAF - Typhoon i F-35, a także dwa zbiornikowce, które zapewniały uzupełnianie zapasów okrętów podczas operacji i uczestniczyły w monitorowaniu akcji na Morzu Irlandzkim.

Wice-admirał Kułakow uzupełnia paliwo ze zbiornikowca Akademik Paszyn. Fot. Royal Navy

Pierwszy Lord Morski (zwierzchnik wojskowy Royal Navy), adm. Tony David Radakin, dobrze podsumował działania swojej floty, jednocześnie uzasadniając potrzebę jej posiadania: „to właśnie dlatego Royal Navy jest codziennie w morzu, chroniąc Wielką Brytanię i nasze interesy. Mimo presji ze strony epidemii Covid-19, jesteśmy gotowi do szybkiej reakcji na zagrożenia zarówno na wodach rodzimych, jak i na całym świecie. Pomimo wzrostu aktywności rosyjskiej [floty], zarówno na powierzchni, jak i pod wodą, zawsze jesteśmy gotowi do reakcji”.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc