Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Postępy programu modernizacji samolotów F-16C/D Fighting Falcon w Grecji

Fot. Ministerstwo Obrony Grecji

20 lipca na lotnisku Tanagra w Grecji wylądował wielozadaniowy samolot bojowy Lockheed Martin F-16V o numerze taktycznym 005, który należy do Sił Powietrznych Grecji. Maszyna powróciła z testów w Stanach Zjednoczonych i przed wdrożeniem do linii przejdzie przegląd w zakładach Hellenic Aerospace Industries mieszczących się na powyższym lotnisku.

Maszyna, reprezentująca standard Block 52+ Advanced (dostarczony w 2009 roku), została przebazowana do Stanów Zjednoczonych w lutym 2021 roku. Był to pierwszy egzemplarz, który przeszedł proces modernizacji do standardu F-16V i z tego względu (po wylataniu 10 godzin w Grecji) został przebazowany w celu realizacji certyfikacji oraz testów fabrycznych, a także z udziałem przedstawicieli Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych. W tym okresie samolot operował z bazy lotniczej Edwards w Kalifornii (ośrodek doświadczalny USAF), a także lotniska w Fort Worth w Teksasie (centrum produkcyjne i testowe korporacji Lockheed Martin).

Co ciekawe, w tym samym czasie HAL realizował prace przy kolejnych F-16 – jak wskazują media greckie, dotychczas wdrożono do eksploatacji dziewięć F-16V (poza prototypowym 005), które stanowią wyposażenie 343. Eskadry Myśliwskiej, która stacjonuje w wojskowej części Międzynarodowego Portu Lotniczego Chania na Krecie. Zgodnie z harmonogramem, jednostka ma otrzymać kolejne trzy F-16V do końca lipca.

Obecnie Grecja jest jedynym europejskim państwem, które zdecydowało się na modernizację eksploatowanych wielozadaniowych samolotów bojowych rodziny Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon. Formalna umowa pomiędzy Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych (pośredniczących w programie zgodnie z procedurami FMS) oraz korporacją Lockheed Martin została podpisana 20 grudnia 2018 roku. Ma ona wartość 997 mln dolarów. Prace obejmą maszyny (ogółem 82 sztuk) późnych serii produkcyjnych (Block 50/52/52+/52+ Advanced), które dostarczono w latach 1997-2010.

Samoloty otrzymują m.in. stacje radiolokacyjne Northrop Grumman AN/APG-83 SABR wraz z nową aranżacją kabiny pilotów. Dodatkowo modyfikacji uległa system walki elektronicznej ASPIS II, którego pierwotna wersja została dostarczona do Grecji wraz z samolotami F-16C/D FIghting Falcon Block 52+ oraz Block 52+ Advanced.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc