Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Posłowie, ponownie, pytają o sprawę śmigłowców H225M Caracal

Fot. Łukasz Pacholski

8 listopada na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano interpelację poselską, którą do Ministerstwa Obrony Narodowej skierowała grupa posłów Klubu Parlamentarnego Koalicja Obywatelska, dotyczącą kwestii strat związanych z unieważnieniem zakupu wielozadaniowych śmigłowców Airbus H225M Caracal.

Autorami powyższej interpelacji są Katarzyna Kierzek-Koperska, Dorota Marek, Roman Giertych, Aleksandra Karolina Wiśniewska, Barbara Dolniak, Gabriela Lenartowicz, Iwona Karolewska, Krystyna Skowrońska, Małgorzata Niemczyk, Piotr Głowski, Piotr Kandyba. W dokumencie czytamy - w kwietniu 2015 r. MON rozstrzygnął przetarg na nowe śmigłowce dla polskiej armii. Przetarg wygrała francuska firma Airbus. Zaproponowała ona nowoczesny śmigłowiec typu H225M Caracal, który był śmigłowcem wielozadaniowym, transportowym dalekiego zasięgu, który może szybko przerzucić 28 osób na odcinku 850 km. Caracala można rozpędzić do 320 km/h. Oczywiście prędkość przelotowa zależy od obciążenia. Do tego pomimo tego, że jest to maszyna transportowa, Caracala można dozbroić o dwa karabiny 7,62 mm montowane w oknach, dwie wyrzutnie rakiet, a także dwa działka 20 mm. Innymi słowy miał być to nowoczesny sprzęt dla polskiej armii.

W tym roku odbieralibyśmy z linii produkcyjnej ostatnie maszyny w ramach tego przetargu. Kontrakt negocjowany bardzo długo przez wojskowych miał opiewać na 50 śmigłowców wielozadaniowych typu H225M Caracal. (…) Do tego dochodził offset, wybudowanie fabryki w Polsce, miejsca pracy itd. Na etapie negocjacji offsetu ówczesny minister obrony narodowej Antoni Macierewicz zerwał rozmowy z Airbusem. Propozycja Francuzów oznaczała ogromną szansę dla Wojskowych Zakładów Lotniczych w Łodzi, w których poza serwisowaniem miała powstać nowa linia produkcyjna H225M.

Airbus założył sprawę sądową o odszkodowanie. Po 5 latach od tego momentu PiS zawarł ugodę opiewającą na 80 mln zł odszkodowania.

W związku z tym proszę Pana Ministra o odpowiedź:

  1. Ile Skarb Państwa stracił na zerwaniu kontraktu z firmą Airbus, z uwzględnieniem straty bezpośredniej, utraconych korzyści oraz straty wizerunkowej?
  2. Czy może Pan przedstawić treść porozumienia ugodowego z 2020 r. zawartego pomiędzy MON a Airbus w związku z zerwaniem umowy?
  3. Jaki udział w tej sprawie miał pan Wacław Berczyński?

Przypomnijmy, zgodnie z planami projekt miał dotyczyć zakupu 50 śmigłowców w kilku konfiguracjach - ZOP (8), wsparcia sił specjalnych (8), ewakuacji medycznej MEDEVAC (5), ratownictwa bojowego CSAR (13) oraz wielozadaniowej (16). Ugoda pomiędzy Skarbem Państwa oraz koncernem Airbus została zawarta w grudniu 2021 roku.

W miejsce zakupu rodziny H225M Caracal Ministerstwo Obrony Narodowej uruchomiło osobne postępowania, które zaowocowały (dotychczas) zamówieniem ośmiu śmigłowców S-70i Black Hawk (dla JW GROM), czterech AW101 (dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej) oraz 32 wielozadaniowych AW149 (25. Brygada Kawalerii Powietrznej).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc