Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ponad 350 tys. PLN na przegląd instalacji pokładowej SAROV na ORP Albatros

Fot. Łukasz Pacholski

16 września Komenda Portu Wojennego Gdynia poinformowała o rozstrzygnięciu postępowania przetargowego dotyczącego realizacji usługi przeglądu instalacji pokładowej wykorzystywanej do współpracy z bezzałogowym pojazdem podwodnym Saab Double Eagle Sarov Mk II na niszczycielu min ORP Albatros (602).

Jak wskazują upublicznione informacje, komisja przetargowa dokonała wyboru 4 września. Prace ma wykonać spółka Ocean-Tech Sp. z o.o., która wyceniła prace na kwotę 356 tys. PLN brutto. W pokonanym polu znalazły się oferty Ośrodka Badawczo-Rozwojowego CTM S.A. (367 tys. PLN brutto) oraz Gdańskiej Stoczni Remontowej im. J. Piłsudskiego S.A. (415 tys. PLN brutto). Obecnie brak informacji o terminie podpisania umowy z wykonawcą.

ORP Albatros (602) to drugi niszczyciel min typu Kormoran II – uroczyste podniesienie bandery miało miejsce 28 listopada 2022 roku. Jednostka jest wyposażona w kilka typów pojazdów podwodnych – Saab Double Eagle SAROV, Kongsberg Hugin, Gavia oraz Głuptak. 26 lipca Komenda Portu Wojennego Gdynia poinformowała o podpisaniu umowy ze spółką ENAMOR Sp. z o.o. w sprawie modyfikacji powyższego okrętu w zakresie systemu rozpoznania i niszczenia min.

Jak wskazuje, publiczny wykaz prac naprawczych, cały przegląd jest wynikiem „zdarzenia okrętowego”. Wykonawca ma stosować części zamienne oraz materiały jednorazowego użytku zgodne z dokumentacją urządzenia. Wykaz nie jest dostarczony i wynika z brak pełnej informacji odnośnie potrzebnych części. Wykonawca ma sprawdzić poprawność działania wchodzących w skład instalacji pokładowej systemu Saab Double Eagle Sarov Mk II, w tym weryfikacji zasilania oraz komunikacji pomiędzy podzespołami. Wśród wymienionych elementów mowa o elementach wciągarki ATC-FC (szczególności skrzynka przyłączeniowa oraz pierścień ślizgowy światłowodu i przewodu zasilającego; napęd i hamulec bębna, rolki prowadzenia oraz napinacz kabloliny). Dodatkowo wykonawca ma doposażyć okręt w brakujące elementy kabloliny zasilającej, uzupełnić olej w nowym kole kabloliny oraz przewodzie zasilającym, doposażyć kablolinę w stożek dokujący, dokonać pomiarów długości kabloliny zasilającej, dokonać ustawienia poprawnych wartości jej długości w ustawieniach wciągarki pokładowej, dokonać prześwietlenia światłowodu w kablolinie zasilającej.

Tego typu opis prac wskazuje, że w ciągu (krótkiej) służby okrętu doszło do incydentu obejmującego uszkodzenie bądź utratę pojazdu podwodnego Saab Double Eagle Sarov Mk II lub kabloliny. Tego typu, nieoficjalne, informacje pojawiały się w przestrzeni publicznej kilka miesięcy temu.

 

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc