9 listopada Boeing przekazał United States Air Force 49. i 50. egzemplarz samolotu transportowo-tankującego KC-46A Pegasus. Maszyny trafiły do 305 Air Mobility Wing stacjonującego w bazie McGuire-Dix-Lakehurst w stanie New Jersey na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych.
Docelowo 305 Skrzydło ma dysponować 24 samolotami KC-46A. Obecnym wyposażeniem jednostki są większe tankowce McDonnell Douglas KC-10A Extender. Skrzydło miało na stanie 32 maszyny tego typu, kilka z nich zostało już wycofane ze służby i odesłane do składnicy sprzętu lotniczego AMARG w Davis Monthan w Arizonie.
Pierwsze KC-46A trafiły oficjalnie na stan USAF w styczniu 2019 r., trzy lata po planowanym terminie (pierwotnie do 2017 r. miało zostać dostarczonych 18 egzemplarzy). Opóźnienie wynikło z różnych przyczyn, m.in. z konieczności dopracowania systemu sterowania wysięgnikiem sztywnym do przekazywania dodatkowego paliwa w locie. Koszt opracowania i dostarczenia 179 tankowców zbudowanych na bazie Boeinga 767-200 oszacowano w 2015 r. na ponad 43 miliardy USD.
Pierwszą jednostką liniową użytkującą nowe samoloty tankowania powietrznego zostało w styczniu 2019 r. 22 ARW (Skrzydło Tankowców) z McConnell AFB w Kansas. Miesiąc później KC-46A otrzymało 97 AMW z Altus AFB w Oklahomie (jednostka szkoląca załogi na typ), a w sierpniu tego samego roku 157 ARW z Pease ANGB w New Hampshire. Czwartym użytkownikiem KC-46 zostało w czerwcu 2020 r. 916 ARW z Seymour Johnson AFW w Północnej Karolinie.
W 2021 r. KC-46A zostały dopuszczone do uzupełniania paliwa w samolotach B-52, C-17, F-15, F-16 (przewodem sztywnym) i F/A-18 (za pomocą przewodu giętkiego). Certyfikacja do tankowania pozostałych typów statków powietrznych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych ma być prowadzona sukcesywnie do 2024 r., kiedy to spodziewane jest osiągnięcie pełnych zdolności operacyjnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu