5 stycznia kanadyjska firma Bombardier Defense poinformowała, że w listopadzie 2023 roku dostarczyła koncernowi Saab ostatni (na razie) egzemplarz odrzutowego samolotu dyspozycyjnego Global 6000, który posłuży do budowy maszyny wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye.
Siódmy egzemplarz trafi docelowo do Sił Powietrznych Szwecji. Dwa GlobalEye zostały zamówione przez FMV w grudniu 2020 roku - mają zostać dostarczone do końca 2025 roku. Szósty Global 6000 trafił do zakładów koncernu Saab w lipcu 2023 roku. Docelowo szwedzki producent liczy na kolejne zamówienia, należy pamiętać, że kontrakt z FMV obejmuje opcję na dwa kolejne maszyny tego typu. Dodatkowo Saab prowadzi działania marketingowe, które mogą zaowocować kolejnymi umowami eksportowymi. Wśród potencjalnych rynków wymienia się m.in. Polskę, która w najbliższych miesiącach ma podjąć decyzję o wyborze docelowego typu samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia na własne potrzeby.
Poza parą egzemplarzy dla własnego lotnictwa wojskowego, Saab realizuje kontrakt na dostawę pięciu samolotów do Zjednoczonych Emiratów Arabskich – w 2023 roku zakończono prace konwersyjne przy dwóch ostatnich maszynach, które mają być dostarczone do końca 2025 roku.
System Saab Globaleye został zintegrowany z odrzutowym samolotem dyspozycyjnym Bombardier Global 6000. Obok stacji radiolokacyjnej przeznaczonej do obserwacji przestrzeni powietrznej maszyna dysponuje optoelektroniczną głowicą obserwacyjną, stacją radiolokacyjną Leonardo Seaspray 7500E przeznaczoną do obserwacji ziemi powierzchni wody. Dane z samolotu mogą być przekazywane poprzez rozbudowany moduł łączności do stanowisk dowodzenia na ziemi bądź bezpośrednio do innych maszyn latających.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu