9 sierpnia na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na poselską interpelację dotyczącą zakupów śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP, którą w maju bieżącego roku skierował do resortu poseł Paweł Krutul (Koalicyjny Klub Poselski Lewicy).
Odpowiedzi, zgodnie z procedurami, udzielił wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz. Czytamy w niej, uprzejmie informuję, że aktualnie Agencja Uzbrojenia nadzoruje realizację umów dotyczących pozyskania śmigłowców AW101, przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratowniczych CSAR (których dostawy powinny zakończyć się w 2023 r.), przeprowadzenia modernizacji śmigłowców W-3 do wersji W-3WA SAR (z obowiązującym terminem zakończenia w przyszłym roku) oraz pozyskania śmigłowców S-70i Black Hawk przeznaczonych do prowadzenia operacji specjalnych (z których ostatni zamówiony ósmy egzemplarz zostanie dostarczony w 2024 r.).
Ponadto, w zakresie zadań perspektywicznych, które zostały ujęte w „Planie Modernizacji Technicznej na lata 2021-2035 z uwzględnieniem 2020 roku”, trwają analizy w zakresie pozyskania nowych śmigłowców uderzeniowych w ramach programu KRUK, wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych w ramach programu KONDOR, a także została podpisana umowa dotycząca pozyskania 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia AW149 w ramach programu PERKOZ.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL Nr 1) w Łodzi, jako podmiot nadzorowany przez Skarb Państwa, są włączane w procesy zabezpieczenia pozyskiwanych śmigłowców. Przykładem jest aktualnie realizowana umowa offsetowa, zawarta z Leonardo Ltd., w ramach której łódzkie zakłady lotnicze zwiększają swoje zdolności w zakresie serwisowania śmigłowców AW101, natomiast szczegółowy zakres współpracy pomiędzy WZL Nr 1 a poszczególnymi dostawcami planowanych do pozyskania śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP będzie każdorazowo określany na drodze mechanizmów związanych z offsetem, bądź negocjacji przemysłowych prowadzonych w formule B2B.
Do wypowiedzi MON należy dodać, że rozpoczęły się już dostawy zmodernizowanych śmigłowców W-3WA SAR Sokół – według dostępnych, nieoficjalnych, informacji, WSK PZL Świdnik S.A. dostarczył dwa egzemplarze (nr 0418 oraz 0518). W Yeovil w Wielkiej Brytanii prowadzone są próby AW101 przeznaczonych dla Brygady Lotnictwa MW – program testów ma objąć 700 godzin w powietrzu (dla całej czwórki).
Obecnie dwoma projektami znajdującymi się na szczycie listy priorytetów znajdują się dwa: śmigłowce bojowe Kruk (następca Mi-24D/W ma zostać wybrany spośród konstrukcji amerykańskich) oraz wielozadaniowe pokładowe Kondor (następca SH-2G Super Seasprite). W obu przypadkach Agencja Uzbrojenia prowadzi analizy związane z możliwością zastosowania bezprzetargowej procedury PIBP, który miałby przyspieszyć proces zakupu. Nie można wykluczyć, że wkrótce uruchomione zostaną kolejne postępowania, co ma związek z potrzebami operacyjnymi związanymi z rozbudową Sił Zbrojnych oraz brakiem możliwości zakupu części zamiennych do śmigłowców pochodzenia rosyjskiego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Śmigłowce z rampą na zastąpienie Mi-8/17 kiedy?
AW-101 obecnie nie ma konkurencji choć drogi. Moim zdaniem wypada ich mieć co najmniej kilkanaście bo S-70 czy AW-149 nie zastąpią w pełni do transportu cięższego.
CH-53 czy CH-47 lub CV-22 jeszcze droższy.
CH-53 są dostępne na rynku używane. Warto rozważyć pozyskanie tego typu wiropłatów.