21 czerwca Luftwaffe formalnie zakończyła eksploatację samolotów Airbus A310. Ostatni z egzemplarzy, które pełniły ważne zadania w strukturach niemieckich sił zbrojnych, Kolonię i został przebazowany do nowego właściciela w Kanadzie.
Ogółem Luftwaffe dysponowała siedmioma samolotami Airbus A310, które pochodziły z cywilnego rynku wtórnego (trzy odkupiono od linii Interflug, które zamówiły je przed upadkiem Muru Berlińskiego, a cztery pozostałe od Lufthansy). Cztery z nich zostały przebudowane do wersji transportowo-tankującej MRTT, która umożliwiała przekazywanie paliwa w powietrzu przy pomocy giętkich przewodów tankujących.
Proces wycofywania A310 z Luftwaffe został zapoczątkowany w 2011 roku, kiedy rozpoczęto wygaszanie eksploatacji odmiany pasażerskiej (m.in. pełniącej zadania przewozu VIP). Cztery MRTT rozpoczęto wycofywać w styczniu 2021 roku – dwa z nich trafiły do firm zajmujących się złomowaniem, a pozostałe dwa (w tym egzemplarz 10+25, będący ostatnim A310MRTT w Luftwaffe) sprzedano Kanadzie, gdzie będą pełnić zadania magazynów części zamiennych dla eksploatowanej w Siłach Powietrznych tego kraju flocie pięciu CC-150 Polaris (A310 skonfigurowane do różnych zadań).
W Luftwaffe A310MRTT pełniły różnorodne zadania, w ostatnich miesiącach ostatni egzemplarz był m.in. wykorzystywany do transportu poszkodowanych uchodźców z Ukrainy do Niemiec. Następcami dla wersji MRTT są samoloty Airbus A330MRTT międzynarodowej jednostki MMF. Z kolei transport VIP oraz personelu ma realizować flota maszyn koncernu Airbus: A319CJ, A321, A340-300 oraz A350.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu