18 sierpnia media amerykańskie poinformowały, że lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych uruchomiło program NGAD (Next Generation Air Dominance), którego celem jest budowa następcy dla wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet.
Nowa konstrukcja ma dysponować możliwościami samolotu F-35C Lightning II, a jednocześnie rozwiązywać część braków. M.in. wskazuje się na potrzebę zwiększenia zasięgu do około 1000 mil. Dodatkowo maszyna ma być załogowa, bez wskazania czy mowa o konfiguracji jedno bądź dwumiejscowej. Amerykanie wolą zainwestować środki finansowe w nowy samolot, co wydaje się rozwiązaniem lepszym niż głęboka modernizacja dostępnych konstrukcji (F-35C Lightning i F/A-18E/F Super Hornet).
Nowy samolot bojowy ma zostać wdrożony do eksploatacji na początku lat 30. XXI wieku. Ma to związek z potrzebami operacyjnymi – wysokie tempo eksploatacji F/A-18E/F Super Hornet (pomimo programu SLEP oraz zamówienia nowych Block III) spowoduje potrzebę rozpoczęcia ich wycofywania w kolejnym dziesięcioleciu bieżącego wieku. Dodatkowo w latach 30. pojawi się potrzeba zastąpienia samolotów przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler. Oznacza to, że program NGAD może szybko uzyskać wysoki priorytet na liście potrzeb sprzętowych Departamentu Obrony.
Obecnie lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych uruchomiło biuro projektu, którego pierwszy szef został powołany w maju bieżącego roku. Zainteresowanie programem wyrażają trzej producenci amerykańscy - Boeing, Lockheed Martin oraz Northrop Grumman. Nie można wykluczyć, NGAD będzie stanowić rodzinę platform.
(Łukasz Pacholski) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu