18 stycznia Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zawarło umowę na budowę trzech nowych okrętów wsparcia logistycznego w ramach programu Fleet Solid Support (FSS).
Kontrakt podpisano z, wybranym 16 listopada ubiegłego roku, w wyniku postępowania przetargowego, zespołem Team Resolute. Zespół ten składa się z brytyjskich firm Harland & Wolff, BMT oraz Navantia UK, czyli brytyjskiego oddziału hiszpańskiego koncernu stoczniowego. Wartość programu FSS szacowana jest na 1,6 mld GBP, a pozyskane w jego wyniku jednostki zapewnią możliwość zaopatrywania okrętów Royal Navy w niezbędne zapasy.
Jednostki na bazie opracowanego przez BMT projektu zbuduje stocznia Harland & Wolff, która w ramach współpracy otrzyma transfer technologii w postaci opracowanego przez Navantię cyfrowego ekosystemu o nazwie Astillero 4.0. (Shipyard 4.0). Opiera się on na 14 kluczowych technologiach. Bloki, z których budowane będą okręty, powstawać będą w stoczniach Harland & Wolff w Belfaście i Appledore, a także w hiszpańskiej stoczni w Kadyksie.
Przy długości 216 m i wyporności 40 000 ton będą to drugie po lotniskowcach największe jednostki pod brytyjską banderą. Dostępne wizualizacje przedstawiają okręt o nowoczesnej sylwetce, z mocno zabudowanym śródokręciem, opływowym spardekiem na dziobie (podobnie jak na jednostkach typu Tide). W rejonie dziobowym zaraz za wspomnianym spardekiem wydzielono miejsce dla 12 kontenerów TEU (po 6 na każdą burtę). Okręty mieć będą po trzy stacje do operacji RAS (przeładunku w morzu), które rozmieszczone mają zostać asymetrycznie (dwie na lewej burcie i jedna na prawej). Nad całością operacji przeładunkowych mają czuwać specjaliści w pomieszczeniu RASCO (Replenishment Control Room), które umieszczone ma zostać niemal dokładnie w połowie długości kadłuba. Wewnętrzna, użyteczna, pojemność ładunkowa ma docelowo wynosić ok. 9000 m2. Standardowo dla okrętów tej klasy, w rufowej części umieszczone zostanie sporej wielkości lądowisko z obszernym hangarem dla dwóch śmigłowców Leonardo AW101 (z dodatkowym zabezpieczonym miejscem dla bezzałogowców).
Budowa bloków rozpocząć się ma w 2025 roku, a siedem lat później wszystkie trzy okręty znajdować się mają w aktywnej służbie operacyjnej. Jednostki FSS mają docelowo zastąpić w stosunku 1:1 trzy obecnie eksploatowane przez RFA okręty wsparcia tj. dwa typu Wave (Wave Knight A 389 i Wave Ruler A 390 oba w służbie od 2003 roku) oraz wspomnianego już wcześniej Fort Victoria.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu