Spółka Kongsberg Maritime zaprezentowała autonomiczny pojazd podwodny Hugin Endurance, będący najnowszą generacją aparatu znanego też w Marynarce Wojennej RP w odmianie przeznaczonej do walki przeciwminowej. Najnowszy bezzałogowiec norweskiego producenta cechuje się niezwykłym, 15-dniowym czasem samodzielnego działania.
Nowy autonomiczny pojazd podwodny (AUV, autonomous underwater vehicle) Hugin Endurance może działać bez powrotu do miejsca bazowania - lądowego lub na statku czy okręcie - przez 15 dni. Zdolność ta pozwala podejmować wydłużone misje bez wsparcia z zewnątrz.
Operacje od brzegu do brzegu oferują możliwość zmniejszenia śladu węglowego w działalności komercyjnej, a jednocześnie zapewniają bardzo wysoką rozdzielczość i dokładność danych pozyskanych przez sensory Hugina. Mając to na uwadze, Kongsberg dodał system łączności Maritime Broadband Radio (MBR) do zestawu urządzeń przenoszonych przez AUV Hugin Endurance, umożliwiając mu szybkie udostępnianie dużych ilości danych każdej odpowiednio wyposażonej instalacji znajdującej się w miejscu bazowania, takim jak statek, stacja brzegowa lub turbina wiatrowa, wyposażonym w antenę odbiorczą MBR.
W zastosowaniach obronnych Hugin Endurance wynosi długotrwałość operacji autonomicznych na nowy poziom. Może być więc wykorzystany w wojskowych misjach rozpoznawczych dalekiego zasięgu; wykrywaniu, klasyfikacji i identyfikacji min i innych obiektów niebezpiecznych; lub nawet patrolując „wąskie gardło” cieśniny czy zatoki, w poszukiwaniu okrętów podwodnych. W każdej z nich zwiększenie zasięgu i długotrwałości misji oferuje nowe możliwości dla istniejących i przyszłych wyzwań.
Hugin, nazwany tak na cześć jednego z pary kruków Odyna z mitologii nordyckiej, już wyznaczył standard autonomicznych operacji podwodnych, dzięki swojej niezawodności i dokładnym czujnikom. Hugin Endurance nie różni się pod tym względem od poprzednika. Może być wyposażony w szeroką gamę sensorów, w tym sonar z syntetyczną aperturą Kongsberg HiSAS (High Resolution Iterferometric Synthetic Aperture Sonar) o wysokiej rozdzielczości, szerokopasmową echosondę wielowiązkową, profiler warstw znajdujących się pod dnem i magnetometr, a także inne czujniki do mierzenia takich parametrów, jak: stężenie metanu, siła prądu wody i jej mętność.
Ta sprawdzona oferta czujników hydroakustycznych, łączności i innych w połączeniu z niezrównanym zasięgiem operacyjnym zapewnia, że Hugin Endurance jest dobrze wyposażony do zaawansowanego skanowania świadomości sytuacyjnej oraz mapowania i inspekcji w zastosowaniach dalekiego zasięgu, jak np. kontrola morskich farm wiatrowych. Zapewnia również znaczne korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju, nie tylko w porównaniu z prowadzeniem operacji ze statków, ale także w zestawieniu z innymi operacjami AUV, ponieważ zmniejszenie zapotrzebowania na wsparcie z powierzchni dodatkowo ogranicza ślad środowiskowy. Hugin Endurance w czasie jednej misji może przeskanować nawet 1100 km2 powierzchni dna morskiego, co do tej pory było niemożliwe. Dla porównania, Hugin 1000MR wyposażony w sonar interferometryczny wysokiej rozdzielczości z aperturą syntetyczną HISAS 1032, używany z niszczyciela min ORP Kormoran, w czasie zeszłorocznych badań eksploatacyjno-wojskowch okrętu na Morzu Północnym przebywał pod wodą łącznie (w kilku misjach) przez ponad 90 godzin, skanując obszar dna morskiego o powierzchni około 170 km2. Ponad 6 Tb danych sonograficznych wysokiej rozdzielczości „wyjęto” z Hugina podpinając się bezpośrednio do pojazdu. Obecnie, dzięki systemowi łączności Maritime Broadband Radio możliwe będzie przesyłanie znacznych ilości danych bez konieczności powrotu pojazdu do bazy, lecz po jego zbliżeniu się do powierzchni wody i podniesieniu anteny MBR.
Dzięki bezprecedensowej zdolności dalekiego zasięgu i zaawansowanej łączności, Hugin Endurance wyznacza nowy standard autonomicznego mapowania i inspekcji podmorskich, zapewniając niezrównaną elastyczność operacyjną, wydajność i zrównoważony rozwój.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu