27 maja w trakcie międzynarodowego salonu morskiego i lotniczego LIMA (Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition) odbywającego się na wyspie Langkawi, ogłoszono dwie ważne kwestie związane z realizacją drugiej fazy programu LMS (Littoral Mission Ship).
Jednym z programów modernizacyjnych Królewskich Sił Morskich Malezji TLDM (Tentera Laut Diraja Malaysia) jest LMS (Littoral Mission Ship), którego celem jest budowa łącznie nawet 18 okrętów pozyskiwanych w trzy- lub czterookrętowych transzach. W ramach pierwszej fazy w latach 2020 – 2022 (stosowną umowę podpisano w kwietniu 2017 roku) TLDM wzbogaciła się o cztery okręty patrolowe typu Keris zbudowane przez stocznię należącej do chińskiej korporacji CSIC (China Shipbuilding Industry Corporation). Okręty te legitymują się wypornością pełną 710 ton przy wymiarach 68,0 x 9,2 x 2,8 m. Powstały na bazie powiększonego projektu okrętów patrolowych typu Durjoy zbudowanych dla Sił Morskich Bangladeszu (cztery okręty w służbie od 2013 roku). Konstrukcja jak i możliwości tych jednostek były powodem wielu kontrowersji (uzbrojone są tylko w systemy artyleryjskie małego kalibru w tym jedno 30 mm działko H/PJ-17 i dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe M2HB kal. 12,7 mm). Stąd też we wrześniu 2020 roku rząd Malezji zdecydował, że kolejne okręty powstaną w ramach innego projektu, którego wykonawcę wyłonią w wyniku rozstrzygniętego postępowania przetargowego.
Nowe jednostki mają charakteryzować się większymi możliwościami bojowymi, niemal trzykrotnie większa wypornością (ok. 2000 ton) oraz większą prędkością. Ta faza programu określana jest jako LMS Batch II (lub LMS Second Batch). Budżet jaki zabezpieczono na ten cel wynosi ok. 530 mln USD. W jej ramach planowane jest pozyskanie łącznie ośmiu okrętów, a trzy pierwsze zbudowane zostaną w ramach budżetu na bieżący rok.
Obecnie zainteresowanie malezyjskim programem wyraziło łącznie osiem firm, z których holenderski Damen Group zgłosił aż trzy projekty (w tym jeden z rodziny SIGMA). Poza nim na liście widnieją: amerykański Swiftship (z projektem okrętu o długości 70,7 m), niemiecki Fassmer (70,2 m) oraz lokalna firma Preston (70 m). W przeciągu ostatniego roku do przetargu przystąpiły dwa tureckie koncerny STM (Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş.) oraz TAIS Shipyards. STM zaproponował projekt bazujący na zbudowanych dla Turcji korwetach typu Ada, a 27 maja podczas wspomnianego już salonu LIMA poinformował o podpisaniu porozumienia z malezyjską agencją TDA (Technology Depository Agency Berhad) w kwestii transferu technologii niezbędnej do budowy tych nowoczesnych okrętów. Najnowszym uczestnikiem programu LMS jest z kolei południowokoreański koncern Hyundai Heavy Industries (HHI), który swoje zainteresowanie malezyjskim postępowaniem wyraził w trakcie tego samego wydarzenia. HHI zaproponowało stronie malezyjskiej okręty patrolowe typu HDC-2000, które bazują na projekcie zbudowanych dla Filipin fregat typu Jose Rizal (HDF-2600, dwa okręty w służbie od 2020 roku). Maja one mieć wymiary 100 x 13 m i osiągać prędkość 25 węzłów. Uzbrojenie stałe stanowić ma armata kal. 76,2 mm a dodatkowo można okręt dozbroić w pociski przeciwokrętowe. HHI podobnie jak STM aktywnie uczestniczą w innym, realizowanym obecnie w Malezji, programie morskim tj. MRSS (Multi-Role Support Ship).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu