6 września media malezyjskie poinformowały, że dzięki zacieśnieniu współpracy wojskowej z Indiami lotnictwo wojskowe Malezji może bezpiecznie eksploatować przez najbliższe lata wielozadaniowe samoloty bojowe Su-30MKM.
Spore problemy z utrzymaniem w linii eskadry powyższych maszyn (łącznie osiemnaście egzemplarzy) pojawiły się po nałożeniu na Rosję sankcji przez świat zachodni. W momencie wprowadzenia ograniczeń, zapasy części zamiennych umożliwiały bezpieczną eksploatację samolotów przez około osiemnaście miesięcy. Na szczęście, pod koniec 2022 roku, udało się osiągnąć porozumienie z Indiami, które otworzyło drogę do dostaw niezbędnych usług oraz komponentów – jak wskazuje (w materiale malezyjskim) Ministerstwo Obrony tego kraju, pod koniec 2023 roku, zapasy umożliwiały bezpieczną eksploatację przez okres trzech lat.
Obecnie za obsługi osiemnastu Su-30MKM odpowiada firma Aerospace Technology Systems Corporation Sdn Bhd. Budowa lokalnych kompetencji, zapoczątkowana około 2015 roku, umożliwiła stopniowe podnoszenie poziomu wskaźnika gotowości operacyjnej – do 2022 roku kluczowym partnerem była Rosja. Po wprowadzeniu sankcji władze w Kuala Lumpur zacieśniły współpracę z Indiami. Jest to związane z rozbudowanymi kompetencjami wynikającymi z realizacji programu Su-30MKI.
Podobnie jak maszyny indyjskie, malezyjskie Su-30MKM należą do jednych z najlepiej skonfigurowanych w całej rodzinie Su-30. Wiele komponentów dostarczały firmy zachodnie, dodatkowo Malezyjczycy zintegrowali swoje samoloty z optoelektronicznymi zasobnikami obserwacyjno-celowniczymi Thales Damocles oraz kierowanymi bombami GBU-12. Obecnie stanowią jeden z kluczowych komponentów uderzeniowych malezyjskiego lotnictwa wojskowego. Dzięki współpracy z Indiami możliwe jest wydłużenie ich eksploatacji do czasu wyboru wielozadaniowych samolotów bojowych nowego pokolenia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu