3 maja koncern BAE Systems poinformował o zawarciu umowy z Försvarets materielverk (FMV, pol. Administracja Zamówień Wojskowych) na dostawę przegubowych gąsienicowych pojazdów terenowych BvS10.
Umowa ma wartość około 200 mln USD i dotyczy dostawy 127 wozów w wariantach transportera oraz wozu dowodzenia i kontroli. Wzajemne proporcje ilościowe między wariantami nie są znane. Pierwsze mają trafić do oddziałów Svenska armén w 2022 r., zaś ostatnie w 2024 r. Szwedzkie wojska lądowe dysponują już pewną liczbą BvS10 (przypuszczalnie ok. 150 wozów), a także starszymi Bv206 ‒ realizacja nowej umowy ma pozwolić na zwiększenie możliwości bojowych Sił Zbrojnych Królestwa Szwecji (Försvarsmakten) zwłaszcza w regionach arktycznych. Wozy rodziny BvS10 są obecnie używane przez siły zbrojne: Szwecji, Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Francji i Austrii. Pojazdy z rodziny BvS10 są oferowane kolejnym użytkownikom, np. Korpusowi Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych zaproponowano wariant nieopancerzony Beowulfa. BvS10 (BandvagnS10) to dwuczłonowy, opancerzony lekki pojazd gąsienicowy o układzie przegubowy. Zaprojektowany i produkowany przez BAE Systems Hägglunds amfibijny BvS10 ma masę zaledwie 8,5 tony (5 ton przypada na przedni człon, 3,5 tony na tylny). Może przewozić do 12 osób. Silnik wysokoprężny o mocy 202 kW/275 KM rozpędza go do maksymalnie 70 km/h na szosie lub 5 km/h w wodzie. Poza wariantem bazowym, występuje w kilku odmianach specjalistycznych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu