7 stycznia minister sił zbrojnych Francji Florence Parly wzięła udział w uroczystym otwarciu obiektu badawczego Battle Lab Earth (pol. laboratorium walki naziemnej; także Battle Lab-Terre) w podparyskiej miejscowości Satory.
Decyzja o jego powstaniu zapadła w 2018 r. Otwarcie placówki jest związane ze wzrostem wydatków Ministerstwa Sił Zbrojnych Francji na innowacyjne technologie. W latach 2019-2022 przewidywany jest ich zwiększenie o ok. 25%, do ok. 1 mld EUR rocznie. Kwota ta zostanie utrzymana co najmniej do 2025 r., zgodnie z planem modernizacji Sił Zbrojnych Francji do 2025 r. Rozwój możliwości technicznych i technologicznych francuskiego przemysłu zbrojeniowego (a tym samym sił zbrojnych) ma pozwolić na zwiększenie autonomii Francji w tym zakresie.
Charakterystycznym dla Battle Lab Earth polem działalności ma być realizacja krótkoterminowych innowacyjnych projektów, prowadzonych we współpracą z Siłami Zbrojnymi oraz na podstawie wytycznych Ministerstwa Sił Zbrojnych. Istotna będzie również współpraca z przemysłem, w tym z sektorem małych i średnich przedsiębiorstw. Pomimo formalnego otworzenia placówki, wciąż trwa budowa niektórych budynków (np. części warsztatowej i biurowej) oraz parkingu. Łączna powierzchnia biurowa to 1000 m², zaś powierzchnia warsztatowa to 400 m² na każdy poziom (liczby pięter nie podano). Część biurowa, co ciekawe, ma być budynkiem drewnianym. Battle Lab Earth ma zatrudniać do 48 osób (36 z ramienia resortu sił zbrojnych i 12 pracowników zewnętrznych). Zakłada się, że przynajmniej 10% personelu mają stanowić kobiety. Poza nimi prawdopodobnie będą zatrudniani praktykanci i doraźni dodatkowi pracownicy, niezbędni przy realizacji niektórych projektów.
Jednym z głównych obszarów badań prowadzonych w nowej placówce mają być prace związane z robotyzacją pola walki. Nie przypadkowo tłem dla uroczystości była wystawa bezzałogowych pojazdów naziemnych różnych typów i klas. Wśród nich wymienić można m.in.: francusko-izraelski pojazd Mule Probot, opracowany przez GACI (Francja) i Roboteam (Izrael); dwie generacje THeMIS-a (opracowanego przez estońską firmę Milrem Robotics, lecz z francuskimi „dodatkami” CNIM i Nexter Systems) oraz różne niewielkie bezzałogowe pojazdy rozpoznawcze firmy Nexter Robotics (część Nexter Group). Reprezentowane były również większe pojazdy, powstałe poprzez ubezzałogowienie pojazdów militarnych (Arquus Sherpa, Arquus PVP) czy cywilne (na bazie jednoosobowych mikrosamochodów), które służyć mają przede wszystkim do testów jazdy w trybie konwoju („podążaj za przewodnikiem” itd.).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu