Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Hanwha Ocean Industry Day, czyli KSS-III „stawia żagle” na Bałtyku

Fot. Tomasz Grotnik

21 maja w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym, firma Hanwha Ocean zorganizowała Poland Industry Day. Spotkanie o charakterze „okrągłego stołu”, umożliwiło spółce z Republiki Korei i jej kluczowym partnerom w programie okrętu podwodnego KSS-III przedstawić swoje dokonania oraz wizję współpracy z polskimi przedsiębiorstwami, w celu stworzenia lokalnego łańcucha kooperantów w programie pozyskania okrętu podwodnego pk. Orka, jeśli oferta Hanwha Ocean znajdzie akceptację Ministerstwa Obrony Narodowej.

Spotkanie otworzyło wystąpienie wiceprezesa i szefa Międzynarodowego Działu Okrętów Wojennych Hanwha Ocean, wiceadmirała w stanie spoczynku Steve’a SK Jeonga. [...] wydarzenie wyznacza początek długotrwałego partnerstwa, które zamierzamy nawiązać. Opierając się na tym zaangażowaniu, planujemy zacieśnić naszą współpracę z naszymi polskimi partnerami poprzez liczne podobne wydarzenia – powiedział wiceadmirał Jeong. To także znaczący krok w stronę wzmocnienia współpracy morskiej Polski i Republiki Korei, ponieważ podkreśla potencjał przyszłej współpracy, transferu technologii i rozwoju polskich morskich zdolności obronnych.

Wiceprezes Hanwha Ocean, wiceadmirał w stanie spoczynku Steve SK Jeong. Fot. Tomasz Grotnik

KSS-III dla Marynarki Wojennej RP

KSS-III był pierwszym w historii Republiki Korei dużym okrętem podwodnym zaprojektowanym i zbudowanym samodzielnie w oparciu o krajową myśl techniczną i lokalny przemysł. Opracowanie KSS-III było swoistą asymetryczną odpowiedzią na zagrożenia regionalne, w tym niestabilne otoczenie geopolityczne Republiki Korei, graniczącej z potężnymi sąsiadami, takimi jak Chińska Republika Ludowa i Federacja Rosyjska, czy stałą, agresywną postawę militarną Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, w tym jej powiększającą się flotę okrętów podwodnych (obecne także z pociskami balistycznymi) i trwające prace nad bronią nuklearną. Zainicjowany w 2004 roku program KSS-III miał wyjść naprzeciw tym strategicznym potrzebom. Współczesna wojna podwodna wymaga najnowocześniejszych technologii w zakresie obniżonej wykrywalności, napędu i uzbrojenia, a takimi cechuje się KSS-III.

W położeniu nawodnym KSS-III wypiera 3300 ton przy wymiarach 83,3×9,6×7,62 m. Jest wyposażony w system napędowy działający bez dostępu powietrza atmosferycznego (AIP – Air Independent Propulsion) wykorzystujący ogniwa elektrochemiczne. Prędkość podwodna wynosi do 20 węzłów. Okręty typu KSS-III są uzbrojone w sześć wyrzutni kalibru 533,4 mm, z których można wystrzeliwać torpedy ciężkie, kierowane pociski przeciwokrętowe, pociski manewrujące i stawiać miny. Ponadto – jako pierwsze na świecie „zachodnie” konwencjonalne okręty podwodne – otrzymały umieszczone w kadłubie wyrzutnie pionowe do pocisków balistycznych z konwencjonalnymi głowicami bojowymi SLBM (Submarine Launched Ballistic Missiles).

Okręt podwodny KSS-III pierwszej serii. Fot. Hanwha Ocean

Południowokoreańska flota ma już trzy okręty pierwszej serii (Batch I). Obecnie w stoczni Hanwha Ocean w Okpo na wyspie Geoje w prowincji Gjeongsang Północny trawa produkcja czwartej jednostki, otwierającej jednocześnie drugą, zmodernizowaną serię KSS-III. To właśnie ten wariant oferuje Marynarce Wojennej RP w programie Orka firma z Republiki Korei.

Powstająca obecnie trójka okrętów Batch II jest budowana w oparciu o skorygowany projekt, cechujący się wypornością zwiększoną do ok. 3600 ton i długością do 89 m, o wzmocnionej sile ognia – poprzez dodanie czterech wyrzutni pionowych (łącznie będzie ich 10), jak też wyróżniający się szerszym zastosowaniem podzespołów produkcji krajowej oraz nowocześniejszymi rozwiązaniami w zakresie napędu, w tym bateriami ogniw litowo-jonowych.

Okręt podwodny KSS-III Batch II cechuje wysoki stopień automatyzacji, dzięki czemu może być obsługiwany przez 33-osobową załogę, choć istnieje możliwość zaokrętowania do 55 osób. Okręt wyposażono w zautomatyzowane systemy sterowania napędem i innymi ważnymi mechanizmami, ale także związane z bezpieczeństwem pływania podwodnego, w tym utrzymujące głębokość i unikania kolizji z dnem czy innymi przeszkodami. Dzięki temu ta dość duża jednostka sprawdza się nie tylko na wodach głębokich, takich jak Morze Wschodnie wokół Półwyspu Koreańskiego, ale i w płytkim akwenie Morza Zachodniego, którego głębokość średnia i maksymalna są jeszcze mniejsze niż Bałtyku!

Zastosowanie jednocześnie napędu AIP (Air Independent Propulsion), mogącego działać bez dostępu powietrza atmosferycznego, który wytwarza energię elektryczną dzięki ogniwom elektrochemicznym, oraz nowoczesnego systemu ogniw litowo-jonowych, sprawia, że jednostka może przebywać w zanurzeniu do trzech tygodni. W tym okresie nie musi uruchamiać hałaśliwych silników wysokoprężnych napędzających prądnice, ładujących baterie i w związku w tym wynurzać się, lub płynąć pod chrapami na głębokości peryskopowej, zdradzając się przed radarami, co czyni wykrycie jednostki szalenie trudnym. Oprócz nowoczesnego napędu, zwiększeniu dyskrecji akustycznej sprzyja konstrukcja kadłuba, w tym jego pokrycie okładziną tłumiącą.

Poza tym okręt wyposażono w rozbudowany system hydrolokacyjny, wykorzystujący osiem sonarów, zaawansowany system zarządzania walką CMS (Combat Management System) o otwartej architekturze i pozwalający na adaptację do wymagań eksportowych oraz taktyczne łącze danych interoperacyjne z systemami sojuszniczymi.

W trakcie Dnia Przemysłu padła też ważna deklaracja: W przypadku wyboru okrętu podwodnego Hanwha Ocean przez Ministerstwo Obrony Narodowej, jesteśmy w stanie dostarczyć go Marynarce Wojennej RP w ciągu sześciu lat od przyznania kontraktu, w oparciu o wyjątkową koreańską technologię budowy okrętów i umiejętności skutecznego zarządzania projektami – powiedział Jaemin Kim, kierownik projektu okrętu podwodnego na Polskę. Kolejne jednostki miałyby być gotowe w odstępach półtorarocznych. Wcześniej załogi przeszłyby szkolenie w Republice Korei na symulatorach i okrętach tamtejszej floty.

MRO i ToT podstawą polskiej niezależności w eksploatacji Orki

Hanwha Ocean nie oferuje przeniesienia produkcji okrętów podwodnych do Polski. To oznaczałoby długotrwałe przygotowywanie stoczni lokalnej, związane z tym potężne nakłady finansowe i wydłużenie w czasie całego przedsięwzięcia. Natomiast południowokoreańska firma, zdając sobie z sprawę z wymagania Marynarki Wojennej RP do samodzielnego utrzymania okrętów podwodnych w eksploatacji, zaproponowała rozwiązania, które mają to umożliwić.

Podczas konferencji Hanwha Ocean zaprezentowała przede wszystkim swoje zdolności w zakresie obsługi technicznej, napraw i remontów (MRO - Maintenace Repair Overhaul) oraz plany transferu technologii (ToT - Transfer of Technology) dla projektu Orka, które mają pomóc polskiemu przemysłowi w przyszłości samodzielnie wykonywać obsługę techniczną, naprawy i remonty. Transfer ten obejmuje podstawowe technologie obsługi technicznej, licencje i własność intelektualną dotyczącą produkcji wyposażenia pokładowego okrętów podwodnych i części zamiennych. Transfer technologii umożliwi polskim firmom produkcję części i wyposażenia dla własnych potrzeb, z możliwością szerszych zastosowań, z których skorzysta również sektor prywatny.

Ponieważ niektóre istotne zespoły i podzespoły KSS-III są produkowane przez krajowych i międzynarodowych partnerów Hanwha Ocean, w Dniu Przemysłu wzięli udział ich przedstawiciele. Wśród firm kooperujących były:

- Hanwha Systems - producent między innymi systemu zarządzania walką CMS, jego konsol wielofunkcyjnych, łącza taktycznego Link-K;

- Hyosung Heavy Industries - producent między innymi nowoczesnych silników napędowych do okrętów podwodnych i nawodnych, alternatorów i generatorów oraz przekładni redukcyjnych do nich;

- KTE - producent między innymi głównych i pomocniczych rozdzielnic elektrycznych, konsoli sternika i systemu IPMS do nadzoru i sterowania urządzeniami i mechanizmami platformy;

- Kolon DACC Composite - producent elementów kadłuba lekkiego, sterów, obudowy kiosku czy osłon anten sonarów z materiałów kompozytowych;

- NK - producent między innymi pomp i siłowników hydraulicznych (np. napędu sterów, podnoszenia masztów itp.

- Babcock International Group - dostawca systemu składowania, przeładowania i odpalania uzbrojenia Weapons Handling & Discharge System, wyrzutni pionowych do pocisków balistycznych, wyrzutni pocisków sygnałowych, wyrzutni celów pozornych i systemu uwalniania tratwy ratunkowej;

- Gabler Naval Technology - dostawca kompozytowych masztów podnośnych w technologii „non-penetrating”, chrap, czy boi łącznościowej Calisto.

Partnerzy ci odgrywają kluczową rolę w rozwoju okrętu podwodnego KSS-III, dostarczając krytyczne systemy do tych jednostek. Z wystąpień ich przedstawicieli również wynika, że znaczący zakres MRO i ToT jest częścią oferty południowokoreańskiej dla Polski.

Hanwha Ocean podkreśliła swoje zaangażowanie w maksymalizację udziału lokalnego przemysłu w obsługę techniczną, naprawy i remonty w ramach projektu Orka. Firma przedstawiła także plany utworzenia w Polsce Centrum MRO, oferującego kluczowe wsparcie na miejscu i dzielenie się wiedzą przez cały cykl życia okrętów podwodnych, zapewniając wysoką dostępność i niezawodność polskiej floty okrętów podwodnych. Ponadto ma także plany współpracy z polskimi uczelniami, w tym Akademią Marynarki Wojennej i instytucjami naukowo-badawczymi, w celu wspólnego rozwoju okrętów wojennych i systemów dostosowanych do polskich potrzeb.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc