8 września firma L-3 Communications poinformowała o wyborze samolotu Gulfstream G550 jako nowego nośnika systemu WRE Compass Call, który ma zastąpić znajdujące się w linii Lockheed Martin EC-130H.
Powyższy krok był do przewidzenia po protestach koncernów Boeing oraz Bombardier oraz oddaleniu ich skarg przez GAO. Będą to kolejne G550 w szeregach US Air Force, w wersji WRE otrzymają wojskowe oznaczenie EC-37B. Według planów Gulfstream może liczyć na zamówienie na czternaście G550, które zostaną przebudowane do nowego standardu w zakładach firmy L-3 Communications i wówczas dostarczone użytkownikowi. Tego typu procedura zakupowa wynikała z faktu, że wyposażenie misyjne zostało już zbudowane i to producent powinien (zdaniem Pentagonu) wybrać do niego docelową maszynę.
Przypomnijmy, obok firmy Gulfstream zainteresowanie sprzedażą samolotów do roli maszyn WRE wyrażał Bombardier (Global 6000) oraz Boeing (737NG). W opinii przedstawicieli obu podmiotów, wybór G550 daje konstrukcji handicap w programie zakupu następców dla E-8C JSTARS. Amerykanie będą kolejnym użytkownikiem zmilitaryzowanych wersji odrzutowego samolotu dyspozycyjnego Gulfstream G550, dotychczas w zabudowie specjalnej specjalizował się Izrael, który dostarczał wersje rozpoznawcze i wczesnego ostrzegania do Izraela, Singapuru oraz Włoch.
(ŁP) | Foto: IDF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu