Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Garażowanie maszyn lotniczych - jak zapewnić odpowiednie warunki?

Garażowanie statków powietrznych, niezależnie od pory roku i warunków atmosferycznych, to jeden z podstawowych warunków ich prawidłowego zabezpieczenia. Dzięki temu czynności konserwacyjne mogą być znacznie ograniczone, nie będzie potrzebne odśnieżanie czy wietrzenie przed lotem, a powłoki nie ulegną degradacji tak szybko, jak w przypadku pozostawienia na zewnątrz.

Dodatkowo umiejscowienie maszyn latających w odpowiednim garażu pozwala na ich wygodne serwisowanie, konserwację oraz korzystanie z dodatkowych udogodnień. Mogą do nich należeć dodatkowe pomieszczenia, wykorzystywane przez mechaników czy pilotów.

Czy samoloty wymagają garażowania?

Na wielu lądowiskach w Polsce można spotkać się z przechowywaniem statków powietrznych „pod chmurką”. Takie rozwiązanie dotyczy nie tylko sezonu letniego, ale także i zimowego. I choć samoloty, helikoptery czy szybowce przystosowane są do znoszenia trudnych warunków meteorologicznych podczas lotu, to długotrwałe pozostawianie ich na zewnątrz może powodować widoczne (i, co gorsze – niewidoczne, ale istotne) pogarszanie się stanu poszycia, instrumentów takich, jak anteny oraz osłon reflektorów czy ogumienia.

Co daje garażowanie maszyny lotniczej? Do zalet należą przede wszystkim:

  • Zabezpieczenie przed wilgocią
  • Ochrona przed działaniem promieni UV
  • Mniejsze amplitudy temperaturowe (w hali ogrzewanej/klimatyzowanej najniższe z możliwych)
  • Brak konieczności odśnieżania, dodatkowego czyszczenia między innymi szyb czy reflektorów

Oprócz wyżej wymienionych należy także zwrócić uwagę na wygodę serwisowania statków powietrznych. Muszą być one poddawane regularnym przeglądom. Dużo wygodniej jest wykonać czynności serwisowe, gdy maszyna jest zabezpieczona w hangarze, a części, płyny eksploatacyjne i narzędzia łatwo dostępne w przeznaczonym do tego pomieszczeniu.

Garażowanie nie zawsze wygodne – ale warto

Należy zwrócić uwagę na fakt, że korzystając z hali dla samolotów konieczne jest zapewnienie ich odpowiedniego, ostrożnego wprowadzania i wyprowadzania. Każdy, nawet największy garaż, ma też ograniczoną powierzchnię, dlatego trudno czasami jest tak ustawić samoloty, by wyprowadzenie jednego nie wiązało się z przestawianiem czy wyprowadzeniem innych. Jednak w tym wypadku plusy zdecydowanie górują nad minusami i każdy użytkownik hali wykonanej według standardów może to potwierdzić.

Nowoczesna hala garażowa dla maszyn lotniczych

Czym charakteryzuje się nowoczesna hala? Jest kilka kwestii, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Poszukiwania na stronach www wykonawców przynoszą wiele odpowiedzi. Jak dowiadujemy się w zakładkach dostępnych na łamach witryny Łukasiuk, do ważnych elementów można zaliczyć szybkość budowy i mobilność oraz elastyczność, czyli:

  • Możliwość zakończenia inwestycji nawet w ciągu jednego miesiąca
  • Umożliwienie przeniesienia hali w przypadku zaistnienia takiej konieczności (dotyczy namiotowych hangarów lotniczych)
  • Modułowość, która pozwala na łatwą rozbudowę, dodanie dodatkowych elementów – zarówno w zakresie ogólnej powierzchni, jak i rozbudowy funkcjonalności w środku budowli

Wielofunkcyjność nowoczesnej hali garażowej dla samolotów to przede wszystkim:

  • Zapewnienie możliwości wyboru wszystkich rozwiązań potrzebnych w danym przypadku
  • Brak konieczności wykorzystania rozwiązań nieprzydatnych dla danej inwestycji (gdy na przykład nie jest potrzebna budowa pomieszczeń wewnątrz hali)
  • Opcja skorzystania z wyboru posadzki dostosowanej do indywidualnych potrzeb

Bezpieczeństwo to w skrócie:

  • Potwierdzenie jakości odpowiednimi certyfikatami
  • Wieloletnia gwarancja

Ekonomia przede wszystkim

Nowoczesna hala, w której przechowywane są statki powietrzne może kosztować naprawdę dużo. Istotną część kosztów budowy można zniwelować wybierając mobilny hangar lotniczy. Nie dość, że lekka, wytrzymała i funkcjonalna konstrukcja sprawdzi się w każdym terenie, to jeszcze, w miarę potrzeb, można ją przenieść lub nawet poddać rozbiórce i sprzedać lub wykorzystać w innym miejscu.

Nie jest to więc budynek trwale związany z jednym miejscem – pozostaje pewnego rodzaju ruchomością, choć posiada większość cech nieruchomości. Kapitał zainwestowany w takie rozwiązanie nie zostaje więc na zawsze zamrożony, a może być wykorzystany w przyszłości.

Zaskakująco solidne

Hale, które można łatwo postawić, rozbudować czy przenieść, mogą na pierwszy rzut oka wydawać się niezbyt solidnymi. Nic bardziej mylnego – jeśli poddawane są właściwej konserwacji i przeglądom, to będą służyć do garażowania maszyn lotniczych nie krócej, niż budynek postawiony tradycyjnymi metodami. Co ważne – surowce wykorzystywane do budowy nie ulegają zużyciu, jakiego można by się spodziewać po lekkich konstrukcjach. Ich właściwości pozostają niezmienione nawet po wielu latach, a funkcjonalność zachowana.

Co ciekawe, to możliwości izolacyjne nowoczesnych materiałów są na tyle wysokie, że w gorące dni w prawidłowo wykonanej hali można znaleźć schronienie przed upałem, a w zimne – przed chłodem. I to nawet bez zastosowania klimatyzacji czy ogrzewania. Czy wpływa to pozytywnie na przechowywanie statków powietrznych, gdy nie są wykorzystywane do wykonywania operacji powietrznych? Jak najbardziej tak, a coraz powszechniejsze wykorzystanie hal tylko to potwierdza.

Artykuł sponsorowany

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc