24 listopada w stoczni Fincantieri w Riva Trigoso przygotowano do transportu fregatę Spartaco Schergat, dziewiątą jednostkę typu FREMM dla włoskiej Marina Militare.
Spartaco Schergat (F 598) należy do podtypu ogólnego przeznaczenia (general purpose) i jest dziewiątą, przedostatnią fregatą serii dla Marynarki Wojennej Republiki Włoskiej. Ostatnia, dziesiąta, jest w budowie od października 2021 roku.
Nie oznacza to bynajmniej, że Fincantieri ma na koncie dziesięć FREMM-ów. W istocie jest ich 12. Wynika to z faktu sprzedaży dwóch jednostek, pierwotnie budowanych dla Marina Militare, do Arabskiej Republiki Egiptu. Chodzi o niedoszłe Spartaco Schergat i Emilio Bianchi, które służą pod nową banderą jako Al Galala (F 1002) i Bernees (F 1003). Dołączyły przy tym do pierwszego egipskiego FREMM-a - Tahya Misr (F 1001), tym razem eksfrancuskiej Normandie. Spartaco Schergat realizował właśnie cykl prób morskich, zaś Emilio Bianchi potrzebował do tego niespełna roku. W ich miejsce Rzym zamówił „brakującą” parę.
Spartaco Schergat trafi teraz na barce do stoczni Fincantieri w La Spezii, gdzie dokończone zostanie wyposażeni fregaty i jej próby morskie i odbiorcze. Gotowy okręt trafi pod włoską banderę w 2025 roku.
Program FREMM jest realizowany wspólnie przez Republikę Francuską i Republikę Włoską pod egidą OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l'Armement, pol. Międzynarodowa Organizacja Współpracy w dziedzinie Uzbrojenia), działającą w imieniu ministerstw obrony obydwu państw. Cześć francuska została zakończona wraz z przekazaniem ostatniej, siódmej jednostki Alsace. Budowa włoskiej dziesiątki trwała dłużej, nie tylko z powodu większej liczby okrętów, ale i wspomnianego transferu do Egiptu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu