W wyniku przetargu na zintegrowany system zaawansowanego szkolenia lotniczego, Ministerstwo Obrony Narodowej wybrało M-346 jako nowy odrzutowy samolot szkolny dla polskiego lotnictwa wojskowego. Kontrakt podpisano 27 lutego 2014 r. w Dęblinie, obejmuje dostawę ośmiu samolotów wraz z pakietem technicznym i logistycznym oraz wsparcie szkolenia naziemnego załóg lotniczych. Wartość kontraktu to 280 milionów euro. Według komunikatu MON, oferta Alenia Aermacchi (dziś Leonardo Aircraft) była najkorzystniejsza spośród startujących w przetargu firm i jako jedyna zmieściła się w zakładanym przez ministerstwo budżecie 1,2 miliarda złotych. Opcjonalnie przewidziano zakup kolejnych czterech maszyn.
3 września 2014 r. podczas XXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach przedstawiciel producenta poinformował, że rozpoczęto pierwsze prace przy kompletacji pierwszego egzemplarza samolotu dla Polski. 28 lipca 2015 r. Alenia Aermacchi zaprezentowała wzór malowania uzgodniony ze stroną polską. 6 czerwca 2016 r. w zakładach w Venegono odbyła się uroczystość roll-out, czyli opuszczenie linii produkcyjnej przez pierwszy samolot M-346 dla Polski. Maszyna nosi numer taktyczny 7701. Miesiąc później, 4 lipca 2016 r., na przyfabrycznym lotnisku po raz pierwszy wzbiła się ona w powietrze. Pierwsze dwa egzemplarze M-346 mają zostać dostarczone do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie do końca bieżącego roku.
Tworzony system szkolenia polskiego lotnictwa wojskowego w ujęciu kompleksowym będzie się składał ze szkolenia wstępnego, realizowanego w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych we współdziałaniu z Akademickim Ośrodkiem szkolenia Lotniczego; podstawowego z wykorzystaniem samolotów PZL-130 Orlik (TC-II Garmin i TC-II Glass Cockpit) oraz zaawansowanego, w którym będzie użytkowany M-346A. Gdy otrzymamy samolot M-346, zmodernizujemy posiadany zapas PZL-130 Orlik do standardu TC-II Glass Cockpit oraz wykorzystamy możliwości szkoleniowe Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie, polski system szkolenia lotniczego będzie w całości oparty na technologiach cyfrowych. Da to dobrą podstawę do utworzenia w Dęblinie w perspektywie kilku najbliższych lat Międzynarodowego Ośrodka Szkolenia Lotniczego, posiadającego status jednego z kluczowych ośrodków szkolenia lotniczego NATO.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu