Zawarcie umowy ze strategicznym partnerem zagranicznym to logiczny krok po podpisaniu 28 grudnia 2015 r. bazowej umowy nr IU/77/X89/ZS/NEGZ/USŁ/Z/2015/408 pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a konsorcjum w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy S.A. Przypomnę, że jej wartość wynosi ok. 2,415 mld PLN i przewiduje ona przeprowadzenie do 30 listopada 2020 r. modernizacji 128 czołgów do wersji 2PL (z opcją na modernizację do 30 listopada 2021 r. kolejnych 14), a także wykonanie przeglądów na poziomie F6 i doprowadzenie do pełnej sprawności technicznej na podstawie odrębnej umowy – koszt tych prac nie został wliczony do wartości umowy bazowej. Poza tym wykonawcy zrealizują dodatkowe przedsięwzięcia: modernizację trenażerów i symulatorów Ośrodka Szkolenia Leopard w Świętoszowie do standardu wersji 2PL; dostarczenie pakietu logistycznego umożliwiającego zapewnienie wsparcia eksploatacji czołgów w całym ich cyklu życiowym – zestawów narzędzi specjalnych MES-3; modyfikację i – tam gdzie to będzie niezbędne – opracowanie dokumentacji technicznej (TDv) czołgu oraz dokumentacji technicznej symulatorów i trenażerów w wersji 2PL; a także pakiet szkoleniowy, obejmujący szkolenie załóg wozów i instruktorów oraz personelu technicznego.
Choć polscy konsorcjanci i ich krajowi podwykonawcy oraz poddostawcy zrealizują większość prac, to na ich pewnych etapach nieodzowne będzie wsparcie przez firmy z zagranicy, a przede wszystkim partnera strategicznego – firmę Rheinmetall Landsysteme GmbH, należącą do grupy Rheinmetall Defence. To właśnie Rheinmetall Landsysteme odpowiadać będzie za opracowanie projektu modernizacji czołgu, będzie uczestniczył w przygotowaniu dokumentacji technicznej, wykona prototyp wozu wersji 2PL i czołgi partii próbnej, udzieli także ZM Bumar-Łabędy niezbędnego wsparcia technicznego w uruchomieniu produkcji wozów seryjnych oraz dostarczy niezbędne narzędzia i przekaże know-how. Firmy Rheinmetall Defence będą także wspomagać polskie podmioty w pozyskiwaniu części zamiennych z importu, niezbędnych w dalszym okresie eksploatacji czołgów. Wartość tych prac wyceniono na ok. 130 milionów EUR (ok. 570 mln PLN).
Ze strony ZM Bumar-Łabędy S.A. umowę podpisali: prezes zarządu Adam Janik i członek zarządu, dyrektor ds. finansowo-handlowych Zbigniew Siuśta, zaś ze strony Rheinmetall Landsysteme GmbH – prezes zarządu pionu Systemów Pojazdów, a także członek zarządu Rheinmetall Defence Ben Hudson i dyrektor finansowy oddziału Pojazdów Taktycznych, członek zarządu Rheinmetall Landsysteme GmbH Michael Andrzej Kara. W uroczystości uczestniczył także członek zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Maciej Lew-Mirski.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu