JELCZ

Pod koniec ubieglego roku Sily Zbrojne RP dysponowaly ok. 1300 samochodami ciezarowymi Jelcz 442.32, ktorych dostawy rozpoczely sie w 2014 r. Czesc z nich trafila do formowanych obecnie Wojsk Obrony Terytorialnej.

Pod koniec ubieglego roku Sily Zbrojne RP dysponowaly ok. 1300 samochodami ciezarowymi Jelcz 442.32, ktorych dostawy rozpoczely sie w 2014 r. Czesc z nich trafila do formowanych obecnie Wojsk Obrony Terytorialnej.

Regina, Krab, Kryl, Langusta, Baobab, Liwiec, Morska Jednostka Rakietowa, Pilica, Wisła, Odra, Daglezja – to wszystko nazwy programów lub urządzeń, w których ważną rolę pełnią ciężarówki zaprojektowane i wyprodukowane przez zakłady JELCZ Sp. z o.o. Zakłady dostarczają także polskim firmom podwozia dwu-, trzy- i czteroosiowe, zapewniające skompletowanie pojazdów o maksy-malnej masie całkowitej powyżej 15 t pod zabudowy specjalnego sprzętu i uzbrojenia. Przykładowo, do cystern do przewozu paliw czy wody, hakowych systemów załadowczych platform i kontenerów, żurawi samochodowych, kontenerów łączności i dowodzenia, kontenerów warsztatów remontowo-naprawczych. Dziś spółka z podwrocław-skiego Jelcza-Laskowic jest największym dostawcą ciężarówek klas tonażowych średniej i ciężkiej do Sił Zbrojnych RP. A zatem nie może dziwić fakt, że – poza dostawami gotowych pojazdów – obecna jest w absolutnej większości przedsię-wzięć modernizacyjnych wojska, w których niezbędne są podwozia samochodowe pod specjalistyczne zabudowy.

Portfel zamówień, w tym niedawno podpisana umowa z MON na dostawę kolejnej partii sztandarowego wyrobu Jelcza, samochodu wysokiej mobilności typu 442.32, sprawia, że zakłady mają zagwarantowaną stabilną pracę na najbliższych kilka lat, a wszystko wskazuje na to, że także w przyszłości nie zabraknie nowych projektów ze znaczącym udziałem firmy.

Ważny rok

Właśnie rozpoczęty rok 2019 będzie niezwykle istotny dla firmy, która przed niespełna dwoma laty obchodziła swoje 65-lecie. Należąca od 2012  r. do Grupy Kapitałowej HSW, a wraz z nią od 2014 r. także do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. spółka, dzięki konsekwencji kolejnych zarządów i bliskiej współpracy z głównym odbiorcą, najpierw odbudowała, a obecnie systematycznie rozwija swoje możliwości, co bezpośrednio przekłada się na wielkość produkcji, a więc i wyniki finansowe. W tym roku, po raz pierwszy od ponad 20 lat liczba wyprodukowanych w ciągu roku samochodów ma przekroczyć 500 egzemplarzy, przy stabilnym zatrudnieniu wynoszącym ok. 650 osób. Mogłoby wydawać się, że nie jest to dużo, ale w przypadku niszowych producentów, produkujących obecnie wyłącznie pojazdy wojskowe dla jednego odbiorcy, a do takich zalicza się firma z Jelcza, to całkiem niezły wynik. Warto w tym miejscu przytoczyć dane dotyczące czeskiej firmy Tatra Trucks, producenta renomowanego, znanego na całym świecie, eksportującego nawet 80% swojej produkcji i wytwarzającego auta także na rynek cywilny. W 2017 r. czeska firma wyprodukowała 1481 samochodów (z których w tym samym roku sprzedano 1338) przy zatrudnieniu 1200 osób (dodatkowo 600 osób w siostrzanej firmie Tatra Metalurgie).
Począwszy od przełomowego 2014 r., kiedy uruchomiono pełnoskalową produkcję ciężarówek średniej ładowności i wysokiej mobilności typu 442.32, wielkość produkcji Jelcza systematycznie rośnie o ok. 10% rocznie, a zatem pokonanie bariery 500 wyprodukowanych samochodów przy obecnym portfelu zamówień będzie tylko kwestią czasu (patrz zestawienie poniżej).

Jelcz 442.32 – filar rozwoju firmy

Wspomniany samochód Jelcz 442.32 to dla współczesnego Jelcza produkt przełomowy. Biuro konstrukcyjne zakładów zainicjowało nad nim prace w połowie pierwszej dekady XXI w., wychodząc naprzeciw potrzebom Wojska Polskiego pilnie poszukującego następców samochodów średniej ładowności i wysokiej mobilności Star 660 i 266, a więc należących do segmentu rynku, na którym Jelcz nie był wcześniej obecny. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku motoryzacyjnym w kraju i pilne potrzeby kontrahenta, oceniane wówczas na kilka tysięcy pojazdów, podjęcie rękawicy
było działaniem jak najbardziej logicznym. Opracowując nowy samochód, Jelcz (wówczas Jelcz-Komponenty Sp. z o.o.) nie tylko przeanalizował światowe tendencje w tej klasie wojskowych samochodów logistycznych, ale także pierwsze doświadczenia wyniesione z wykorzystania starszych aut Jelcza podczas misji polskich kontyngentów wojskowych w Iraku i Afganistanie.
Prototyp Jelcza 442D28 4×4 Bartek, samochodu o maksymalnej masie 15 t, napędzanego 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Iveco NEF Tector o mocy 202 kW/275 KM, zaprezentowano publicznie w 2007 r. Wojsko kupiło, począwszy od 2009 r., kilka takich samochodów, ale spodziewane wielkie zamówienia nie nadeszły, w związku z tym konstruktorzy zajęli się doskonaleniem konstrukcji. Od 2011 r. pracowano nad kolejną modyfikacją samochodu tej rodziny, oznaczoną 442.32, o dopuszczalnej masie całkowitej 15 600 kg i ładowności szosowej 6000 kg dla pojazdów z kabiną dwuosobową, zaś 4000 kg nośności podwozi z kabinami 6-osobowymi. Napęd samochodu stanowił turbodoładowany silnik wysokoprężny firmy MTU – model 6R106TD21 o mocy 240 kW/326 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1300 Nm przy 1200÷1600 obr/min. Swoją premierę samochód miał na kieleckim Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w 2013 r. W tym czasie trwały już negocjacje z Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej na temat warunków dostawy w latach 2014–2018 co najmniej 866 samochodów ciężarowych średniej ładowności i wysokiej mobilności (691 w odmianie skrzyniowej i 175 podwozi pod zabudowy specjalistyczne), na co resort obrony przeznaczył wstępnie kwotę ok. 400 mln PLN. Projekt ten został zapisany w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013–2022.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagmagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc