Zanim otrzymał on taką nazwę, pływał od 1903 r. pod brytyjską banderą jako parowiec Vienna (1912 BRT) armatora Leith, Hull & Hamburg Steam Packet Company z Leith (użytkownik Curry Line). Na początku wojny ten statek został zatrzymany na niemieckich wodach terytorialnych i po wypowiedzeniu wojny Niemcom przez Londyn jednostkę 4 sierpnia 1914 r. zarekwirowano w Hamburgu. Ze względu na jego „brytyjski” wygląd, pozwalający na pływanie bez specjalnego zamaskowania w rejonie Wysp Brytyjskich, na początku 1915 r. frachtowiec został przejęty przez marynarkę wojenną i przebudowany w Stoczni Cesarskiej (Kaiserliche Werft) w Wilhelmshaven na korsarski krążownik pomocniczy i stawiacz min. Jednostkę uzbrojono w 2 armaty kal. 88 mm, umieszczone po jednej na dziobie i rufie, oraz dwa działka kal. 37 mm na dziobie (po jednym z każdej burty), jak też 2 pojedyncze podwodne wyrzutnie torped kal. 450 mm – był to pierwszy niemiecki korsarski krążownik pomocniczy uzbrojony w torpedy. Ponadto jednostkę przystosowano do stawiania min, których zabrała 285 sztuk. 6 maja 1915 r. okręt rozpoczął służbę pod nazwą Meteor, a jego dowódcą został urodzony w 1880 r. kmdr ppor. Artur Friedrich Wolfram von Knorr, pełniący do wybuchu wojny m.in. stanowiska attaché morskiego w niemieckich ambasadach w Japonii i USA. Nazwa jednostki nie była przypadkowa – taką samą nosiła niemiecka kanonierka, dowodzona przez ojca dowódcy Meteora, wówczas kpt. mar., późniejszego admirała floty Eduarda von Knorra, która 9 listopada 1870 r. koło Hawany na Kubie stoczyła – zdaniem Niemców – zwycięską, a w rzeczywistości nierozstrzygniętą potyczkę z francuskim awizem Bouvet.
29 maja Meteor wyruszył z Wilhelmshaven w korsarski rejs. Jego celem było postawienie pól minowych w zwężeniu Morza Białego, przez które – cieśninę Gorło – do Archangielska płynęły statki państw Ententy z zaopatrzeniem dla walczącej z Niemcami Rosji. Na Morzu Norweskim stawiacz min spotkał się z niemieckim okrętem podwodnym U 19 – ten idąc przed Meteorem miał służyć do rozpoznania, co bez zarzutu wykonał.
W nocy z 7 na 8 czerwca na zaplanowanym akwenie korsarz zrzucił wiezione miny, tworząc z nich na dystansie 89 Mm 10 zagród po 27-32 miny każda, stawianych początkowo co 300, a potem 175 m, po czym okręt zawrócił do Niemiec.
Lista ofiar postawionych przez Meteora min na Morzu Białym jest zaskakująco długa. Już 11 czerwca na pozycji 67°00’N, 41°32’E wszedł na minę brytyjski parowy frachtowiec Arndale (3583 BRT, zwodowany w 1906 r., armator T. Smailes & Sons SS Co. Ltd z Whitby), płynący z ładunkiem węgla z Cardiff do Archangielska, przy czym zginęli 3 marynarze, a statek wyrzucił się na płyciznę i został uznany za utracony. Sześć dni później na tym samym akwenie poszedł na dno mały rosyjski motorowiec Nikołaj (154 BRT, zwodowany w 1912 r., armator Spadkobiercy (?) P. Bielajewa z Piotrogrodu). 20 czerwca został uszkodzony brytyjski parowy frachtowiec Twilight (3100 BRT, zwodowany w 1905 r., armator J. Wood & Co. z West Hartlepool), płynący z ładunkiem węgla z Blyth do Archangielska, do którego zdołał dotrzeć.
Kolejnymi ofiarami były 24 (26?) czerwca brytyjski parowy frachtowiec Drumloist (3118 BRT, zwodowany w 1905 r., armator W. Christie & Co. Ltd z Londynu) zmierzający z Archangielska do Londynu z ładunkiem wagonów sypialnych (?!), posłany na dno w wejściu do zwężenia na Morzu Białym, a 2 lipca we wspomnianym zwężeniu Morza Białego tej samej bandery i typu Mascara (4957 BRT, zwodowany w 1912 r., armator Maclay & McIntyre z Glasgow), zatopiony na pozycji 66°49’N, 41°20’E. Cztery dni później na dno poszedł również brytyjski parowy frachtowiec African Monarch (4003 BRT, zwodowany w 1898 r., armator Monarch SS Co. Ltd. z Glasgow, użytkownik Raeburn & Verel Ltd.), płynący z Cardiff do Archangielska z ładunkiem węgla i drobnicy, przy czym zginęli 2 członkowie załogi. Tego samego dnia – 6 lipca – norweski parowy frachtowiec Lysaker (2013 BRT, zwodowany w 1899 r., armator DS AS Gesto z Haugesundu, użytkownik B. Stolt-Nielsen), wiozący węgiel z Blyth do Archangielska, został zatopiony na pozycji 67°00’N, 41°03’E z 7 członkami załogi. 14 (12?) lipca zatonął fiński (formalnie rosyjski, gdyż wówczas Finlandia była w granicach imperium Romanowów) parowy frachtowiec Urania (1934 BRT, zwodowany w 1897 r., armator Finska Ångfartygs AB z Helsinek, użytkownik L. Krogius), płynący z ładunkiem drobnicy z Liverpoolu do Archangielska. Mimo że statek poszedł na dno w ciągu niespełna minuty, nikt z jego załogi nie doznał uszczerbku.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu