Operacja „Serval” została wsparta przez siły zbrojne wielu państw afrykańskich, europejskich i azjatyckich. Kraje europejskie zaangażowały się początkowo przede wszystkim w działania logistyczne, a następnie szkoleniowe i wreszcie z użyciem uzbrojenia. Na mocy rezolucji ONZ nr 2100 z 25 kwietnia 2013 r. została utworzona Wielowymiarowa Zintegrowana Misja Stabilizacyjna w Mali (MINUSMA). Jej działania rozpoczęły się 1 czerwca i obejmują m.in. ustabilizowanie sytuacji w najważniejszych ośrodkach i miastach oraz wspieranie przywrócenia instytucji państwa, wspieranie wdrażania politycznej transformacji kraju oraz postanowień zawartych w „mapie drogowej”, w tym politycznego dialogu i organizacji wyborów, ochronę ludności cywilnej oraz personelu ONZ i zapewnienie przestrzegania praworządności w kraju. Dodatkowo siły MINUSMA zapewniają wsparcie działań humanitarnych.
Jednym z państw europejskich zaangażowanych w działania na terenie Mali są Niemcy. Jeszcze w kwietniu 2016 r. minister obrony Ursula von der Leyen zapowiedziała, że wkrótce zostaną tam przebazowane bezzałogowe samoloty rozpoznawcze Heron 1. Drugiego września poinformowano oficjalnie, że zapadła ostateczna decyzja władz niemieckich o wsparciu działań sił koalicyjnych BSP tego typu będącymi na wyposażeniu niemieckich sił zbrojnych. Jako bazę wytypowano lotnisko Gao, w części nazywanej Camp Castor. Przebazowanie całości wyposażenia i personelu z Lipska zaplanowano na okres 10 tygodni. Przed rozpoczęciem działań oprócz samolotów bezzałogowych przetransportowano dwa kontenery dla obsługi BSP oraz środki łączności i dodatkowe zaopatrzenie.
Heron 1 zostały wyprodukowane przez Israel Aerospace Industries, natomiast federalny urząd ds. sprzętu technologii informatycznych (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr – BAAINBw) podpisał w ubiegłym roku umowę o ich leasingu z Airbus Defence and Space Airborne Solutions GmbH (ADAS) dla wprowadzenia tych systemów do działań na terenie Mali. Podobna sytuacja miała miejsce w Afganistanie, gdzie również współpracowano z Airbus Defence and Space (ADS). Według podpisanej umowy niemiecki personel wojskowy odpowiada za kontrolę samolotów podczas wykonywania misji bojowych, a pracownicy ADS zajmują się procedurami startu i lądowania oraz obsługą maszyn. Wcześniej rozpoznawcze samoloty bezzałogowe będące w wyposażeniu niemieckich sił zbrojnych były wykorzystywane na terenie Afganistanu i Turcji.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu