13 czerwca amerykański Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na potencjalną sprzedaż do Kuwejtu usług wsparcia technicznego przeznaczonych dla utrzymania w linii wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18C/D Hornet oraz F/A-18E/F Super Hornet.
Jak wskazuje komunikat Departamentu Stanu mowa o maksymalnej kwocie 1,8 mld USD. W jej ramach amerykańskie firmy mają kontynuować usługi wsparcia różnego typu, a także realizować modyfikację oprogramowania systemów pokładowych. Dodatkowo strona amerykańska ma nadal dostarczać części zamienne zarówno do samolotów oraz naziemnego sprzętu obsługowego. Realizacja programu ma zaangażować do 735 pracowników Departamentu Obrony bądź pracowników firm amerykańskich (wśród nich m.in. Lockheed Martin, Boeing, L3 Technologies, General Electric).
Kuwejt dysponuje flotą 34 samolotów Boeing F/A-18C/D Hornet, które mają zostać wycofane z eksploatacji w najbliższych latach. Ich następcami będą wielozadaniowe samoloty bojowe Eurofighter oraz Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Ze względu na stan techniczny oraz wiek, kuwejckie Hornety budzą zainteresowanie niektórych państw świata poszukujących szybkiego wzmocnienia potencjału operacyjnego własnego lotnictwa. Pomimo licznych spekulacji, dotychczas, rząd Kuwejtu nie ogłosił, co stanie się z flotą po wycofaniu. W styczniu bieżącego roku Departament Obrony, pośredniczący w ramach procedury FMS, zakontraktował usługi wsparcia powyższych maszyn w firmie Kay and Associates Inc. (116 mln USD), która obowiązuje do stycznia 2024 roku. Z kolei w marcu bieżącego roku uruchomiono 70,7 mln USD na przygotowanie przebazowania wyprodukowanych F/A-18E/F Super Hornet do Kuwejtu – obecnie cała flota (28 sztuk) znajduje się na terytorium Stanów Zjednoczonych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu