11 lipca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował, że zatwierdzono plan wznowienia dostaw wielozadaniowych samolotów bojowych rodziny Lockheed Martin F-35 Lightning II pomimo braku pełnej certyfikacji pakietu TR-3.
Wznowienie dostaw po niemal rocznej przerwie stanowi wyjście z impasu, który skutkował zaburzenie harmonogramu dostaw i przezbrajania jednostek wojskowych w wielu miejscach na świecie. Jednocześnie powyższa decyzja zapadła po konsultacjach z przedstawicielami przemysłu oraz wojska. Nowy standard jest, wstępnie, nazywany „okrojonym” bez podania szczegółów – samoloty mają być wykorzystywane m.in. do szkolenia personelu. Jak wskazuje generał Keneth Wilsbach, szef Air Combat Command, dostawy mogą rozpocząć się jeszcze w lipcu.
Przez cały okres wstrzymania dostaw Lockheed Martin sukcesywnie montował kolejne samoloty, które były później były konserwowane do czasu certyfikacji pakietu TR-3 i wznowienia dostaw.
Dotychczas, w oparciu o trzy linie montażu ostatecznego, Lockheed Martin dostarczył niemal 1000 seryjnych egzemplarzy F-35 Lightning II wszystkich wersji. Maszyny wylatały blisko 880 tys. godzin, z czego część w warunkach bojowych – m.in. na obszarze Bliskiego Wschodu. Obecnie, ze względu na zaburzenie procesu dostaw, Dania (ze względu na planowane wycofanie z linii F-16AM/BM Fighting Falcon) zdecydowała się na przebazowanie dostępnych F-35A Lightning II z bazy w Arizonie do kraju. Tego typu rozwiązanie otwiera także drogę do planowanego dostarczenia pierwszego F-35A Husarz Polsce – sześć sztuk ma trafić do bazy Ebbing i mają pełnić zadania szkolno-treningowe. Uroczysta prezentacja maszyny przewidziana jest na koniec sierpnia bieżącego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu