11 czerwca media tureckie poinformowały, że rząd tego kraju podjął decyzję o zakupie nowych samolotów tankowania powietrznego, które zastąpią obecnie eksploatowane Boeing KC-135R Stratotanker. Podobnie jak większość państw, także Ankara zdecydowała się na Airbus A330MRTT.
Zgodnie z dostępnymi informacjami, Turcy planują zakup siedmiu samolotów, co pozwoli na zastąpienie KC-135R w stosunku 1:1. Co ciekawe, aby ograniczyć koszty, nowe maszyny tankowania powietrznego powstaną w oparciu o używane samoloty pasażerskie obecnie eksploatowane przez linie lotnicze Turkish Airlines (obecnie eksploatują czternaście A330-200). Będzie to element wsparcia państwowego dla przewoźnika, który podobnie jak inni przechodzi przez kryzys związany z ograniczeniem lotów. Po zakupie maszyny mają przejść wstępne prace przygotowawcze na terenie Turcji (demontaż elementów kabiny pasażerskiej), po czym rozpocznie się główny etap przebudowy. Pierwsze dwa A330MRTT powstaną w zakładach koncernu Airbus w Getafe w Hiszpanii, a pozostałe pięć w Turcji. Kontrakt z koncernem Airbus może zostać podpisany jeszcze w bieżącym roku.
Samoloty tankowania powietrznego są ważnym elementem wsparcia dla tureckiego lotnictwa wojskowego, które prowadzi intensywne działania operacyjne we własnym państwie, a także poza jego granicami. Z tego też względu obecność maszyn tej klasy jest wskazywana jako kluczowa dla rozwoju potencjału.
Dotychczas Airbus sprzedał na rynkach światowych 61 samolotów A330MRTT. Trafiły one do Australii (7, w tym dwa przebudowane z maszyn pasażerskich), Francji, Arabii Saudyjskiej, Singapuru, Republiki Korei, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii oraz międzynarodowego konsorcjum MMF (Holandii, Belgii, Luksemburga, Republiki Federalnej Niemiec, Norwegii oraz Republiki Czeskiej). Poza Turcją Airbus może liczyć na kontrakt w Brazylii, gdzie umowa ma objąć dwa samoloty, także przebudowane z używanych pasażerskich A330-200.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu