Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Poseł Kwiatkowski pyta o program Karkonosze

Poseł Robert Kwiatkowski złożył interpelację w sprawie programu Karkonosze, który zakłada nabycie przez Polskę możliwości w segmencie MRTT. Obecnie polscy piloci korzystają z pomocy sojuszników, w tym US Air Force. Fot. US Air Force

8 stycznia na stronach Sejmu opublikowano interpelację poselską Roberta Kwiatkowskiego (Lewica) w sprawie realizacji przez Ministerstwo Obrony Narodowej programu Karkonosze – pozyskania narodowych zdolności w zakresie uzupełniania paliwa w powietrzu. 


Program Karkonosze został ogłoszony przez ministra Antoniego Macierewicza w 2016 roku jako odpowiedź na wycofanie się Polski z międzynarodowego programu zakupu floty wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330MRTT (miała być jednym z trzech założycieli, obok Holandii i Luksemburga). Niestety kilka dni przed podpisaniem umowy MON wycofał się z inicjatywy – powodem tego kroku, oficjalnie, wysokie koszty udziału oraz niezadowalający offset przedstawiony przez koncern Airbus. 

Brak informacji o postępach programu Karkonosze, który zakładał zakup bądź leasing dwóch maszyn tej klasy, poseł Kwiatkowski przesłał do resortu obrony trzy pytania: 

  1. Na jakim etapie jest realizacja programu „Karkonosze”, czyli ogłoszonego 4 lata temu przez MON zakupu lub wynajęcia samolotów tankująco-transportowych MRRT? 
  2. Kiedy polskie lotnictwo otrzyma samoloty klasy MRRT? 
  3. W jaki sposób na dziś zapewnia się polskiemu lotnictwu dostęp do tankowców powietrznych, na potrzeby podtrzymania nawyków pilotów i ich szkolenia? 




Obecnie podtrzymanie nawyków pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb jest prowadzone poprzez współpracę z sojusznikami dysponującymi odpowiednimi maszynami (Holandią, Stanami Zjednoczonymi bądź Francją). W ciągu najbliższych lat potrzeby operacyjne będą wymagać zwiększenia zaangażowania, gdyż obok F-16C/D Jastrząb Siły Powietrzne wdrożą do służby F-35A Lightning II (32 sztuk), a także planuje się wdrożyć pięć C-130H Hercules, które także mogą dysponować możliwością uzupełniania paliwa w powietrzu z wykorzystaniem sztywnego łącza. 

W przypadku programu Karkonosze wiadomo, że zainteresowanie dostawą Polsce maszyn wyrażały trzy podmioty – Boeing (KC-46A Pegasus), Airbus (A330MRTT) oraz koncern IAI (KC-767 na bazie przebudowanych i pochodzących z rynku wtórnego 767). Wiadomo, że MON skierował do rządu Stanów Zjednoczonych zapytanie w sprawie dostępności KC-46A Pegasus, jednak brak szczegółów tej inicjatywy. Według mediów holenderskich, Polska jest także jednym z potencjalnych państw, które mogą dołączyć do europejskiej eskadry MMU – obecnie udziały w przedsięwzięciu ma Holandia, Belgia, Luksemburt, Norwegia, Republika Federalna Niemiec oraz Republika Czeska. 

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 comments on “Poseł Kwiatkowski pyta o program Karkonosze”

  1. Karkonosze to ważny potrzebny program, a MMTF to rozwiązanie które wystarczy na czas pokoju, nie wystarczy nie tylko na wojnę, ale nawet w sytuacji jakiegoś regionalnego kryzysu.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc