Zaloguj

Poseł Kwiatkowski pyta o program Karkonosze

Poseł Robert Kwiatkowski złożył interpelację w sprawie programu Karkonosze, który zakłada nabycie przez Polskę możliwości w segmencie MRTT. Obecnie polscy piloci korzystają z pomocy sojuszników, w tym US Air Force. Fot. US Air Force

8 stycznia na stronach Sejmu opublikowano interpelację poselską Roberta Kwiatkowskiego (Lewica) w sprawie realizacji przez Ministerstwo Obrony Narodowej programu Karkonosze – pozyskania narodowych zdolności w zakresie uzupełniania paliwa w powietrzu. 


Program Karkonosze został ogłoszony przez ministra Antoniego Macierewicza w 2016 roku jako odpowiedź na wycofanie się Polski z międzynarodowego programu zakupu floty wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330MRTT (miała być jednym z trzech założycieli, obok Holandii i Luksemburga). Niestety kilka dni przed podpisaniem umowy MON wycofał się z inicjatywy – powodem tego kroku, oficjalnie, wysokie koszty udziału oraz niezadowalający offset przedstawiony przez koncern Airbus. 

Brak informacji o postępach programu Karkonosze, który zakładał zakup bądź leasing dwóch maszyn tej klasy, poseł Kwiatkowski przesłał do resortu obrony trzy pytania: 

  1. Na jakim etapie jest realizacja programu „Karkonosze”, czyli ogłoszonego 4 lata temu przez MON zakupu lub wynajęcia samolotów tankująco-transportowych MRRT? 
  2. Kiedy polskie lotnictwo otrzyma samoloty klasy MRRT? 
  3. W jaki sposób na dziś zapewnia się polskiemu lotnictwu dostęp do tankowców powietrznych, na potrzeby podtrzymania nawyków pilotów i ich szkolenia? 




Obecnie podtrzymanie nawyków pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb jest prowadzone poprzez współpracę z sojusznikami dysponującymi odpowiednimi maszynami (Holandią, Stanami Zjednoczonymi bądź Francją). W ciągu najbliższych lat potrzeby operacyjne będą wymagać zwiększenia zaangażowania, gdyż obok F-16C/D Jastrząb Siły Powietrzne wdrożą do służby F-35A Lightning II (32 sztuk), a także planuje się wdrożyć pięć C-130H Hercules, które także mogą dysponować możliwością uzupełniania paliwa w powietrzu z wykorzystaniem sztywnego łącza. 

W przypadku programu Karkonosze wiadomo, że zainteresowanie dostawą Polsce maszyn wyrażały trzy podmioty – Boeing (KC-46A Pegasus), Airbus (A330MRTT) oraz koncern IAI (KC-767 na bazie przebudowanych i pochodzących z rynku wtórnego 767). Wiadomo, że MON skierował do rządu Stanów Zjednoczonych zapytanie w sprawie dostępności KC-46A Pegasus, jednak brak szczegółów tej inicjatywy. Według mediów holenderskich, Polska jest także jednym z potencjalnych państw, które mogą dołączyć do europejskiej eskadry MMU – obecnie udziały w przedsięwzięciu ma Holandia, Belgia, Luksemburt, Norwegia, Republika Federalna Niemiec oraz Republika Czeska. 

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 comments on “Poseł Kwiatkowski pyta o program Karkonosze”

  1. Karkonosze to ważny potrzebny program, a MMTF to rozwiązanie które wystarczy na czas pokoju, nie wystarczy nie tylko na wojnę, ale nawet w sytuacji jakiegoś regionalnego kryzysu.

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc