17 stycznia w bazie lotniczej Tanagra w Grecji oblatano pierwszy egzemplarz wielozadaniowego samolotu bojowego Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon, który przeszedł proces modernizacji do standardu F-16V. Łącznie Siły Powietrzne tego kraju mają oddać do modernizacji 84 maszyny, a cały program ma zostać zakończony do końca 2027 roku.
Dziewiczy lot po modernizacji, wykonanej w zakładach Hellenic Aerospace Industries, trwał 61 min. Za sterami zasiadał pilot amerykański. Prototypowy F-16V nosi numer taktyczny 005 - był to jeden z egzemplarzy wersji Block 52+ Advanced (dostarczony w 2009 roku), który był eksploatowany przez 335. Eskadrę Sił Powietrznych Grecji. Przebudowa 005 rozpoczęła się w styczniu 2020 roku i po oblocie ma zostać przebazowany do Stanów Zjednoczonych, gdzie będzie prowadzony proces certyfikacji. Zgodnie z procedurami przebazowanie może nastąpić po wylataniu 10 godzin w Grecji.
Obecnie Grecja jest jedynym europejskim państwem, które zdecydowało się na modernizację eksploatowanych wielozadaniowych samolotów bojowych rodziny Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon. Formalna umowa pomiędzy Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych (pośredniczących w programie zgodnie z procedurami FMS) oraz korporacją Lockheed Martin została podpisana 20 grudnia 2018 roku. Ma ona wartość 997 mln dolarów. Prace obejmą maszyny późnych serii produkcyjnych (Block 50/52/52+/52+ Advanced), które dostarczono w latach 1997-2010. Ich uzupełnieniem będą nowe samoloty bojowe, które dostarczy Francja (Dassault Rafale) oraz Stany Zjednoczone (Lockheed Martin F-35A Lightning II).
Zmodernizowane maszyny będą reprezentować standard zbliżony do serii Block 70/72, które zostały zamówione m.in. przez Słowację oraz Bułgarię. Nie można wykluczyć, że w ciągu najbliższych lat podobną drogą pójdzie Polska, która eksploatuje 48 egzemplarzy F-16C/D Jastrząb.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
32 F-35 dwie eskadry, żeby to lotnictwo miało jakikolwiek potencjał musi mieć wsparcie 3 eskadr zmodernizowanych F-16
@Ślązak. Grecy reprezentowali ówcześnie pogląd, że racjonalnie 5 sztuk F-16V przypadać winno na każdy F-35. Z negocjowanego właśnie zamówienia - 20 sztuk F-35, letter of request 2022, widać że ta opinia utrzymuje się.
Polska powinna pojsc sladem Grecji i zrobic to samo z naszymi Jastrzebiami, dokupujac przy okazji kolejne 32 samoloty w tejze wersji.
Tego wlasnie zycze naszym silom powietrznym.
Pozdrawiam