30 grudnia ubiegłego roku sfinalizowano ustalanie szczegółów dotyczących lotniskowca lekkiego powstającego w ramach programu LPX-II dla Marynarki Wojennej Republiki Korei. Wraz z tym niezbędny budżet na realizację programu został uwzględniony w średniookresowym planie obronnym na lata 2020-2024, co oznacza jego oficjalne rozpoczęcie, mające skutkować przekazaniem okrętu do służby w 2030 roku.
Około roku temu, w opublikowanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej w Seulu średniookresowym planie obronnym ujawniono, że okręt mający powstać w ramach LPX-II nie będzie śmigłowcowcem desantowym, stanowiącym bezpośrednie rozwinięcie ROKS Dokdo (LPH-6111, w służbie od 3 lipca 2007 r.) i ROKS Marado (LPH-6112, na próbach morskich), lecz lotniskowcem lekkim. Okręt ma być przystosowany do zabierania samolotów klasy STOVL, co będzie stanowiło jego zasadnicze przeznaczenie, i pozbawiony doku do pływających środków transportowych, ponieważ funkcja lotnicza będzie dominowała nad desantową. Zbliża to jego konfigurację do pierwszej pary amerykańskich śmigłowcowców typu America (USS America LHA-6 i USS Tripoli LHA-7), na których zrezygnowano z doku na rzecz rozszerzenia infrastruktury lotniczej.
Projektowanie LPX-II prowadzi koncern Hyundai Heavy Industries, który zawarł kontrakt w tej sprawie w październiku 2019 r., co ogłoszono w trakcie targów MADEX w Seulu. Jakkolwiek od początku prac koncepcyjnych przewidywano możliwość użycia samolotów STOVL, to przeklasyfikowanie okrętu, a co za tym idzie zmiany konstrukcyjne, zatwierdzono dopiero w ubiegłym roku. Jednostka będzie miała wyporność standardową ok. 30 000 ton, zaś pełną rzędu 40 000 ton. Samoloty będą startowały samodzielnie, bez pomocy ski-jump. Zastosowane zostaną dwie nadbudówki, jak na brytyjskich lotniskowcach typu Queen Elizabeth. System walki z jego sensorami i efektorami będzie w głównej mierze produkcji rodzimej. Prawdopodobnie lotniskowiec otrzyma wielofunkcyjny system radiolokacyjny z antenami ścianowymi klasy AESA, opracowywany do nowej generacji niszczycieli przeciwlotniczych, powstających w ramach programu KDDX, przez koncern Hanwha Systems.
Zasadniczym samolotem LPX-II będzie wielozadaniowa maszyna 5. generacji Lockheed Martin F-35B Lightning II. Dodatkowych 20 sztuk, oprócz kupionych wcześniej 60 egzemplarzy F-35A, Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Korei zamówiło w sierpniu ub.r. Operatorem samolotów będą Siły Powietrzne Republiki Korei.
Ponadto okręt będzie zabierał perspektywiczne śmigłowce szturmowe Piechoty Morskiej, których 24 sztuki mają być pozyskane w ramach programu MAH (Marine Attack Helicopter). Wybór rozstrzygnie się pomiędzy: KAI MUH-1 Marineon, Bell Helicopters AH-1Z Viper a Boeing AH-64E Apache Guardian.
W projektowaniu i budowie lotniskowca pomogą rządy oraz przedsiębiorstwa ze Stanów Zjednoczonych Ameryki i Wielkiej Brytanii. Amerykanie zapewnią m.in. transfer technologii produkcji pokładów żaroodpornych, zaś Brytyjczycy wsparcie techniczne i operacyjne.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Korea rośnie, to dużo kosztuje, ale nikt nie zadba o ciebie lepiej niż ty sam.