Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Chrzest i wodowanie ORP Mewa i H-13 Przemko [ZDJĘCIA]

„Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i polskiego marynarza. Nadaję ci imię […]” – takie słowa wypowiedziały dzisiaj matki chrzestne podczas ceremonii chrztów i wodowań niszczyciela min ORP Mewa (603) oraz holownika H-13 Przemko. W czwartek, 17 grudnia, na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku zwodowano ostatnie jednostki z serii nowoczesnych niszczycieli min i nowoczesnych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej.


Połączona uroczystość chrztu i wodowania ORP Mewa – trzeciego okrętu z serii nowoczesnych niszczycieli min proj. Kormoran II, oraz H-13 Przemko – ostatniego z serii sześciu nowoczesnych holowników proj. B 860 budowanych dla Marynarki Wojennej RP odbyła się w Gdańsku na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding W trakcie ceremonii matki chrzestne jednostek Pani Anna Kułagin (ORP Mewa) i Pani Kamilla Jelonek (H-13 Przemko), wypowiedziały słowa chrztu: "Płyń po morzach i oceanach świata […]", po czym nastąpiło symboliczne uderzenie butelki szampana o burtę i wodowanie jednostek.

Od dzisiaj rozpocznie się etap ich wyposażania, montażu uzbrojenia, urządzeń i systemów okrętowych.
ORP Mewa jest trzecim z serii nowoczesnych niszczycieli min, które mają trafić do gdyńskiego 13. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Pierwszy z serii ORP Kormoran wszedł do służby 28 listopada 2017 r. Kontrakt na budowę dwóch kolejnych jednostek proj. 258 podpisano pod koniec grudnia 2017 r. w Ministerstwie Obrony Narodowej. Drugi z serii ORP Albatros został zwodowany w październiku 2019 r. i jest aktualnie na etapie wyposażania. Okręty budowane są przez konsorcjum, którego liderem jest gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding. W skład konsorcjum wchodzą także: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni i PGZ Stocznia Wojenna. Do jego głównych zadań należeć będą poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi. Dotyczy to zarówno operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym (zespoły okrętów NATO, EU, bądź wielonarodowych sił koalicyjnych). ORP Mewa projektu 258 typu Kormoran II będzie czwartym okrętem w historii Marynarki Wojennej, noszącym tę nazwę.

Holownik H-13 Przemko to ostatni z zaplanowanych sześciu nowoczesnych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP w stoczni Remontowa Shipbuilding. Po ukończeniu prac stoczniowych wejdzie on w skład 12. Dywizjonu Trałowców i razem z H-11 Bolko oraz H-12 Semko będzie pełnił służbę w świnoujskiej 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Pozostałe „bliźniacze” jednostki służą już w gdyńskiej 3. Flotylli Okrętów (H-1 Gniewko, H-2 Mieszko) lub znajdują się na różnych etapach budowy i prób stoczniowych (H-3 Leszko).


Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników wynosi ponad 35 t.

Źródło: 8. Flotylla Obrony Wybrzeża

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 comments on “Chrzest i wodowanie ORP Mewa i H-13 Przemko [ZDJĘCIA]”

  1. Holownik sprawnie przeprowadzony program zrealizowany w polskiej stoczni, oby więcej takich programów.
    Niszczyciele min nic nowego nie mam do powiedzenia, bez sensu że program Kormoran II pokrywa 50 pronent potrzeb.
    Teraz kolej na Ratownika i Miecznika.

  2. Brawo dla całego konsorcjum firm zaangażowanych w budowę. Marynarka Wojenna czeka na kolejne jednostki, niszczyciele min, nowe okręty rakietowe, korwety, okręty ratownicze, logistyczne itd. Poprzez mądre i sprawne zarządzanie programi ich pozyskania można odbudować polski przemysł stoczniowy zarówno na Pomorzu gdańskim jak i na Pomorzu zachodnim rozdzielając odpowiednio konkretne zlecenia. Z pewnością zyska na tym polska gospodarka i nauka a nowe miejsca pracy i doświadczenie bezcenne. Potrzeba tylko i aż konkretnych działań odpowiednich decydentów aby o to wreszcie zadbać bo same kolejne zapowiedzi nic nie pomogą.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc