11 czerwca rosyjska agencja informacyjna „Interfaks-AWN” podała nowe szczegóły programu rozwoju nowego śmigłowca bojowego Ka-52M, czyli tzw. głębokiej modernizacji śmigłowca Kamow Ka-52 Alligator.
Obecnie trwają prace nad budową dwóch prototypów Ka-52M, na co przeznaczono 153,5 mln RUB (1,96 mln EUR). Powstaną one poprzez przebudowę maszyn Ka-52. Odpowiadający za ten program holding „Wiertolioty Rossii” twierdzi, że rozwój i próby w locie obu maszyn zostaną zakończone przed upływem 2022 r. Za projekt techniczny odpowiada tzw. Narodowy Ośrodek Budowy Śmigłowców im Mila i Kamowa (Nacjonalnyj cientr wiertolietostrojenija imieni Mila i Kamowa, NCW Mil i Kamow), który powstał z połączenia obu biur konstrukcyjnych. Choć jest raczej oczywiste, że prace prowadzi zespół spółki Kamow, gdyż to o ich konstrukcję chodzi. „Interfaks-AWN” podaje, że w ramach modernizacji śmigłowiec otrzyma: nowe systemy nawigacyjne, łączności, obserwacyjno-celownicze i kierowania ogniem. Do listy uzbrojenia dołączy nowy kierowany pocisk rakietowy, tzw. Izdielije 305, który do tej pory był testowany jako nowe uzbrojenie zmodernizowanego Mi-28NM. Według przyjętego grafiku oba prototypowe Ka-52M mają być gotowe pod koniec 2020 r. do rozpoczęcia wstępnych testów państwowych. Natomiast pełen zakres badań państwowych powinien zakończyć się we wrześniu 2022 r.
„Interfaks-AWN” przypomina słowa Andrieja Boginskija, dyrektora holdingu „Wiertolioty Rossii”, który w ub.r. powiedział, że w ramach modernizacji Ka-52M zostanie uzbrojony w nowe środki rażenia, które wraz ze zmianami w awionice, pozwolą na wykrywanie i zwalczanie celów z większej odległości niż w przypadku Ka-52. Kadłub Ka-52M ma nie zmienić się zbytnio w porównaniu z Ka-52. Mowa jest o nowych zbiornikach paliwa, wydłużających zasięg. Rosyjski wiceminister obrony Aleksiej Kriworuczko powiedział, że resort obrony jest zainteresowany zamówieniem 114 zmodernizowanych Ka-52M w najbliższej dekadzie. Przy czym nie jest jasne, czy chodzi o maszyny wyprodukowane od podstaw, czy o przebudowane Ka-52.
Szczegółowy zakres zmian w konstrukcji Ka-52M pozostaje kwestią spekulacji. Co jakiś czas w rosyjskich mediach pojawiają się na ten temat przecieki, nie wiadomo na ile prawdziwe. Wśród zmian wymienia się nowy radar pokładowy z anteną AFAR. Modernizacji ma ulec także system samoobrony śmigłowca Witiebsk. Głęboko zmodernizowana ma zostać także stacja optoelektroniczna GOES-451, na co przeznaczono 0,5 mld RUB (6,4 mln EUR). Przy czym najwyraźniej chodzi o nowe sensory w dotychczasowej obudowie, a nie instalację zupełnie nowej stacji, jak w przypadku OES-52 na Ka-52 dla Egiptu. Ka-52M będzie kompatybilny z zautomatyzowanym systemem dowodzenia Strielec (klasy C4ISR) rosyjskich Wojsk Lądowych, co umożliwi sieciocentryczny obustronny przesył danych. Wśród nowego uzbrojenia, innego niż anonsowany pocisk Izd. 305 i obecnie używane systemy, czyli 9K113U Szturm-WU z pociskami rakietowymi 9M120-1 i 9M120-1F oraz 9K121M Wichr-M z pociskiem 9M127-1 Wichr-1, wymienia się także system rakietow Giermies-A.
Kamowy Ka-52 są seryjnie produkowane od 2010 r. w zakładach spółki Arsienjewskaja Awiacjonnaja Kompanija „Progriess" im. N. I. Sazykina w Arsienjewie. Dla WKS Rosji zbudowano już ponad 120 sztuk. Jedynym odbiorcą eksportowym jest jak dotąd Egipt, który zamówił 46 śmigłowców, część w pokładowej wersji Ka-52K.
(Adam M. Maciejewski) | Foto: Ministerstwo Obrony FR |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu