10 lipca media amerykańskie poinformowały, że rząd Izraela wystosował oficjalne zapytanie ofertowe w sprawie zakupu w Stanach Zjednoczonych (za pośrednictwem procedury FMS) samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus.
Według, nieoficjalnych, źródeł w koncernie Boeing Izraelczycy wystosowali LoR 16 maja. Oznacza to, że wkrótce sprawa powinna ujrzeć światło dzienne po autoryzacji sprzedaży eksportowej wydanej przez Departament Stanu oraz upublicznionej przez agencję DSCA. Izraelczycy chcą kupić, z wykorzystaniem amerykańskich środków pomocy wojskowej FMF, osiem samolotów KC-46A Pegasus – pierwsza para ma zostać zakontraktowana jak najszybciej, a pozostała szóstka stanowić opcję kontraktową uruchamianą w kolejnych latach budżetowych. Dostawy mają rozpocząć się w latach 2022-23. Tak duża liczba samolotów wskazuje, że Izrael chce zastąpić w stosunku 1:1 obecnie eksploatowane maszyny tankowania powietrznego Boeing 707 Re’em.
Wybór KC-46A Pegasus przez Izrael był decyzją spodziewaną, lecz nie oczywistą. Wszystko za sprawą nawiązania współpracy przemysłowo-marketingowej pomiędzy Airbus oraz Lockheed Martin, która obejmuje samoloty A330MRTT. Dzięki wejściu do programu podmiotu amerykańskiego, a także posiadania opcji ulokowania części prac na terytorium Stanów Zjednoczonych, A330MRTT może zakwalifikować się jako produkt podlegający pod przepisy programu FMF, a więc posiadaniu ponad 50% wartości powstałej na terytorium Stanów Zjednoczonych.
Boeing aktywnie promuje KC-46A Pegasus na rynkach światowych. Obecnie zdobył już pierwszego klienta eksportowego (Siły Samoobrony Japonii), poza Izraelem zainteresowanie zakupem wyrażają także Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Indonezja. Dodatkowo, w czerwcu, jeden z samolotów był zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Lotniczym i Kosmicznym w Paryżu.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu