Na kolejnym – po WISS/Scanii – miejscu wśród dostawców taboru samochodowego dla Sił Zbrojnych RP w 2015 roku znalazł się Mercedes-Benz Polska, choć w sposób pośredni. Jego wyroby przekazał bowiem inny podmiot – firma Dobrowolski Sp. z o.o. ze Wschowy. Wystąpiła ona nie jako dostawca samych ciężarówek konkretnych klas i typów, ale kompletnego systemu użytkowego, w skład którego wchodzą również auta. Zamawiającym w tym przypadku była 3. Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa, a odebrany system tworzyły cztery komplety oczyszczarek lotniskowych SB4500. Urządzenia te zostały dostarczone 9 grudnia ub.r. i trafiły do następujących jednostek: 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim – 1 sztuka, 22. Bazy Lotniczej w Malborku – 2 sztuki i 32. BLT w Łasku – 1 sztuka. Każde z przekazanych urządzeń jest zestawem składającym się z: ciągnika siodłowego Mercedes-Benz Actros, holowanej oczyszczarki Dobrowolski model SB4500 i lemieszowego pługa odśnieżnego LPC7. Zestawy przeznaczone są do zimowego utrzymania, w tym odśnieżania i oczyszczania, pasów startowych, dróg kołowania i placów postoju statków powietrznych.
Pełniący rolę samochodowej bazy Actros 2036AS 4×4 należy do kategorii uterenowionych cywilnych ciągników siodłowych, z obiema osiami napędzanymi w celu poprawy trakcji. Actrosa czwartej generacji napędza silnik OM470 – 6-cylindrowy, rzędowy, o pojemności 10,7 litra, z 3-stopniowym hamulcem silnikowym, turbodoładowaniem, intercoolerem i układem wtrysku wysokociśnieniowego common rail X-Pulse. Silnik spełnia normę
czystości spalin Euro 6, dzięki m.in. połączeniu technologii EGR, SCR i filtra cząstek stałych DPF. W przypadku omawianego zestawu, występuje w jednym ze słabszych swoich nastawów – o mocy maksymalnej 265 kW/360 KM przy 1800 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 1800 Nm przy 1100 obr./min. Współpracują z nim: jednotarczowe suche sprzęgło, zautomatyzowana skrzynia przekładniowa Mercedes-Benz PowerShift 3 G230-12 o rozpiętości przełożeń 11,7÷0,78 i załączana skrzynia rozdzielcza VG3000-3W/1,04. Mosty napędowe są wzmocnione, proste, dwustopniowe, o przełożeniu i=4,143, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi przez blokadę międzymostową. Most przedni cechuje nośność 7500 kg, tylny – z kołem talerzowym 300, na zwolnicach – 13 400 kg. Oba mosty zawieszono mechanicznie – przedni przy pomocy resoru 3-piórowego o nośności 7500 kg, tylny przy pomocy resoru wielopiórowego, określonego jako twardy, o nośności 11 500 kg. Stalowe felgi mają rozmiar 9,00×22,5, ogumienie – z przodu pojedyncze, z tyłu bliźniacze – 12R22,5.
Poza tym ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą podłużnice i poprzeczki. Z przodu pod stalowym zderzakiem zamocowano stalową płytę ochronną osłaniającą silnik. Pojazdy mają krótkie, dzienne kabiny, które zapewniają obsłudze odpowiednie warunki i komfort pracy (ergonomiczna tablica rozdzielcza, komfortowy fotel kierowcy, właściwe rozlokowanie wskaźników i przełączników itd.). W elektronicznie kontrolowanym układzie hamulcowym EBS wykorzystano odłączany system ABS (EPB z ABS i ASR) i hamulce bębnowe osi przedniej i tylnej. W układzie elektrycznym użyto dwóch niskoobsługowych akumulatorów – bazowo 2×12 V 170 Ah i alternator 28 V/100 A. Z braku konieczności pokonywania większych dystansów i zwykle nieprzerwanej pracy trwającej od kilkudziesięciu minut do rzadziej kilku godzin (przy większych śnieżycach), zapotrzebowanie na paliwo z powodzeniem powinien zaspokoić zbiornik o pojemności 290 litrów. Oprócz tego, ze względu na system selektywnej redukcji katalitycznej do oczyszczania spalin – SCR, dochodzi 60-litrowy zbiornik na płyn AdBlue.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu