21 listopada spółka General Dynamics European Land Systems – Bridge Systems przekazała pierwszy samobieżny zestaw przeprawowy M3 szwedzkim wojskom lądowym (Armén).
Do przekazania doszło w, należącym do GDELS-Bridge Systems, zakładzie w Kaiserslautern w Niemczech. Stronę szwedzką reprezentowali przedstawiciele szwedzkiej Agencji Zamówień Obronnych (Försvarets Materialelverk, FMV), z dyrektorem ds. uzbrojenia lądowego w Agencji gen. bryg. Jonasem Lotsnem. Producenta reprezentował m.in. dyrektor zarządzający w GDELS-Bridge Systems Christian Kauth. Zestaw przekazany w Kaiserslautern stanowi część pierwszej partii produkowanej na mocy zamówienia z 2022 r., opiewającego na 16 samobieżnych zestawów przeprawowych. W marcu br. Szwecja zamówiła kolejnych dziewięć, łącznie więc w 2027 r., kiedy zakończą się dostawy, Armén dysponować będą 25 zestawami przeprawowymi M3.
M3 to mostowo-promowy zestaw amfibijny, bazujący na kołowych pojazdach w układzie 4×4, zintegrowanych z elementami mostu (lub promu). Maksymalna nośność systemu to MLC 85 dla pojazdów gąsienicowych i MLC 130 w przypadku kołowych. Budowa przeprawy o długości 100 m za ich pomocą trwać ma ok. 10 minut. Producent zaleca tworzenie z modułów (tworzonych przez poszczególne pojazdy) przepraw o długości do 300 m, lecz w 2016 r. podczas ćwiczeń „Anakonda 2016” niemieccy i brytyjscy saperzy za pomocą M3 postawili na Wiśle przeprawę o długości ok. 360 m. Dzięki adapterom M3 może być łączony z innymi systemami przeprawowymi tego samego producenta ‒ IRB (Improved Ribbon Bridge) i SRB (Standard Ribbon Bridge).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu