21 maja spółki KNDS Deutschland i General Dynamics European Land Systems zaprezentowały wspólnie 155 mm armatohaubicę samobieżną AGM na podwoziu transportera opancerzonego Piranha HMC.
Prezentacja miała miejsce podczas paryskiej Future Artillery, która odbyła się w dniach 21-23 maja. Zgodnie z dostarczonymi przez firmy informacjami, dzięki wysokiemu poziomowi automatyzacji, działo może być obsługiwane zaledwie przez dwóch żołnierzy, choć zachowano miejsce dla ewentualnego trzeciego członka obsługi (lub dodatkowego wyposażenia). „Jądrem” systemu jest wieżowy moduł artyleryjski AGM (Artillery Gun Module, moduł artyleryjski) opracowany przez niemiecką spółkę. Wieża została po raz pierwszy zaprezentowana publicznie już kilkanaście lat temu, bo w 2006 r., a podczas jego opracowywania wykorzystano wiele rozwiązań z Panzerhaubitze 2000 (m.in. 155 mm działo o długości lufy 52 kalibrów). Wieża jest opancerzona, ma masę 12,5 t. Jej konstrukcja zapewnia zakres kątów podniesienia 0 do 70°. Zachowano w pełni funkcjonalności PzH 2000, w tym możliwość wystrzelenia czterech pocisków w trybie MRSI (Multiple Rounds Simultaneous Impact), teoretyczną szybkostrzelność na poziomie 6 strz./min itd. Ze względu na bezobsługowy tryb pracy działo ładowane jest za pomocą automatu ładowania. Zmechanizowany magazyn amunicji mieści 30 pocisków i 145 modułowych ładunków miotających. Wieżę prezentowano dotąd na kilku podwoziach, w tym na: gąsienicowym nośniku polowej wyrzutni rakietowej M270, zmodyfikowanym podwoziu bojowego wozu piechoty ASCOD 2, podwoziu kołowego transportera opancerzonego GTK Boxer A3 i transportera Piranha HMC 10×10. Te dwie konstrukcje toczą zresztą bratobójczą walkę w szwajcarskim przetargu na nowe działo samobieżne (Artillerie Wirkplattform und Wirkmittel 2026), przy czym trzecim konkurentem jest szwedzki Archer.
GDEL Piranha HMC (Heavy Mission Carrier) charakteryzuje się dopuszczalną masą całkowitą do 40 t, przy czym ładowność sięga 17 t. Pojazd ma cztery osie skrętne (pierwszą, drugą oraz czwartą i piątą). Mimo znacznych rozmiarów (niepodanych niestety przez producenta) pojazd ma promień skrętu poniżej 18 m. Piranhę HMC ma cechować wyjątkowa mobilność w trudnym terenie przy zachowaniu zgodności z europejskim prawem drogowym. Transporter może występować w wielu różnych konfiguracjach, wliczając w to pojazd z platformą transportową zamiast przedziału desantowego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu