„Długotrwała współpraca z polskim przemysłem zobowiązaniem Navantii” – pod takim hasłem odbyła się pierwsza odsłona cyklicznego forum przemysłowego, zorganizowanego przez Navantię i jej partnerów, w celu oceny możliwości współpracy przy programach morskich i nie tylko.
Dzień Przemysłu odbył się 9 maja w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Konferencję oficjalnie otworzył Ramiro Fernández Bachiller, ambasador Królestwa Hiszpanii w Polsce. Po jego wystąpieniu głos zabrali przedstawiciele organizatora, hiszpańskiej państwowej grupy stoczniowej Navantia S.A., S.M.E.
W ich trakcie przybliżyli strukturę przedsiębiorstwa (tu wystąpił Alfonso Valea, dyrektor ds. handlowych na Polskę), jej doświadczenia w transferze technologii i wiedzy, podali informacje o współpracy z partnerami przemysłowymi, sposobach kontraktacji materiałów, systemów i usług związanych z produkcją okrętów.
Navantia poszukuje długoterminowego sojuszu z polskim przemysłem. Opracowując nowe programy morskie, planuje nawiązać długoterminową współprace z lokalnymi kooperantami, w celu zdefiniowania i zbudowania efektywnego łańcucha dostaw. Dzień Przemysłu miał na celu zaprezentowanie przyszłych projektów Navantii, poznanie możliwości polskiego przemysłu morskiego i omówienie możliwości współpracy, jakie oferują te projekty. Zgodnie z zapowiedziami organizatorów, podobne konferencje mają odbywać się cyklicznie.
Oprócz reprezentantów hiszpańskiej Navantii, w wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele brytyjskiej spółki Babcock International Group i amerykańskiej korporacji Lockheed Martin. Ich obecność nie była przypadkowa i nierozerwalnie łączy się z budową okrętów podwodnych typu S-80, zamówionych przez Ministerstwo Obrony Królestwa Hiszpanii dla Armada Española. Takie właśnie jednostki stanowią ofertę Navantii w programie Orka. Babcock jest dostawcą aktywnych wyrzutni torped (TLT, Torpedo Launch Tubes), których każdy S-80 ma sześć. Do obsługi i wystrzeliwania uzbrojenia służy system WHDS (Weapons Handling & Discharge System), dostarczony także przez Babcocka. Umożliwia on użycie różnych rodzajów amunicji wytwarzanych przez wiodących producentów. Natomiast udział Lockheed Martina dotyczy między innymi dostaw sonarów do systemu hydrolokacyjnego okrętów (anteny kadłubowe; holowana jest hiszpańska).
Warto zwrócić uwagę, że zarówno Babcock, jak i Lockheed Martin są świetnie znane na polskim rynku, ponieważ uczestniczą już od jakiegoś czasu w programach przemysłowych realizowanych na rzecz polskich Sił Zbrojnych. W przypadku Babcock International jest to najważniejszy program okrętowy, czyli produkcja fregat wielozadaniowych projektu 106 Miecznik dla Marynarki Wojennej RP, natomiast jeśli chodzi o Lockheed Martina jest to szereg przedsięwzięć związanych między innymi z działalnością zakładów w Mielcu produkujących śmigłowce wielozadaniowe S-70i Black Hawk oraz realizacją programu Wisła, dotyczącego pozyskania przeciwlotniczego i przeciwrakietowego systemu rakietowego średniego zasięgu Wisła (Patriot/IBCS). Obydwie firmy, mając już rozwinięte zaplecze techniczne i logistyczne w Polsce, będą kluczowymi partnerami w zapewnianiu wsparcia dla budowy okrętów podwodnych typu S-80.
W ramach Dnia Przemysłu odbył się „okrągły stół”, w którym uczestniczyli przedstawiciele Navantii kooperujących z nią spółek Babcock International oraz Lockheed Martin. W ramach tej części konferencji odbył się szereg spotkań biznesowych B2B, w trakcie których przedstawiciele wyżej wymienionych firm mieli okazję zaznajomić się z możliwościami polskich przedsiębiorstw, zainteresowanych kooperację w programie Orka i nie tylko w nim.
Navantia ma nadzieję, że Dzień Przemysłu wzbudził zainteresowanie wśród polskich przedsiębiorców. Ważne jest bowiem, aby wkład rodzimego przemysłu w program Orka był jak największy, ponieważ w przyszłości przełoży się to na skuteczność i ułatwi utrzymanie okrętów podwodnych w eksploatacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu