Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy australijski bezzałogowiec klasy XLAUV ujawniony

Autonomiczny pojazd podwodnych Ghost Shark w całej okazałości. Fot. Anduril Australia Pty Ltd

17 kwietnia australijski koncern Anduril Australia Pty Ltd, wyspecjalizowany w produkcji bezzałogowych pojazdów operujących we wszystkich środowiskach, zaprezentował pierwszy prototyp bezzałogowego, autonomicznego pojazdu klasy XLAUV (Extra Large Autonomous Undersea Vehicle) o nazwie Ghost Shark.

Anduril prace nad Ghost Sharkiem realizował w ramach programu o tej samej nazwie, współpracując przy tym między innymi z: siłami morskimi Australii (RAN, Royal Australian Navy), organizacją ASCA (the Advanced Strategic Capabilities Accelerator) oraz oddziałem Departamentu Obrony Australii znanym jako  DSTG (Defence Science and Technology Group). Prezentacja pojazdu znacząco wyprzedziła zakładany harmonogram, przewidywał on bowiem że prototyp ujawniony zostanie pod koniec 2025 roku. Jednocześnie Anduril potwierdził że przyznany na rozwój budżet nie uległ zmianie i takowe również nie są planowane.

Program Ghost Shark zainicjowano celem opracowania i dostarczenia RAN trzech pojazdów klasy XLUV. Koszt całości tego przedsięwzięcia oszacowano na 140 mln AUD. Docelowo planowana jest produkcja na dużą skalę zarówno na własne potrzeby jak i na eksport. W chwili obecnej w pracach zaangażowane są 42 australijskie firmy. Oficjalną nazwę nowego pojazdu ogłoszono 12 grudnia 2022 roku. Program Ghost Shark jest częścią znacznie większego przedsięwzięcia podjętego przez rząd premiera Albanese, którego wartość szacowana jest na 7,2 mld AUD.

Pierwsze wodowanie Ghost Shark’a. Fot. Anduril Australia Pty Ltd

Zgodnie z najnowszymi trendami konstrukcja nowego pojazdu z antypodów jest w pełni modułowa i może być w krótkim czasie dostosowana do aktualnych wymagań Departamentu Obrony Australii. Zadaniami o których póki co już poinformowano są operacje klasyfikowane jako ISR (intelligence, surveillance, and reconnaissance) lub SIGINT. Nie wyklucza się jednak działań o charakterze bojowym szczególnie w kwestii wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych przeciwnika.

Ghost Shark jest drugim podwodnym pojazdem autonomicznym w portfolio australijskiej firmy i pierwszym klasy XL. Znacząco się przy tym różni od poprzednika czyli pojazdu o nazwie Dive-LD (Large Displacement) legitymującego się masą (w stanie suchym) 2720 kg oraz wymiarami 5,8x1,2 m. Dive-LD zaprezentowany został w grudniu 2022 roku i od początku wykorzystywany był jako obiekt testowy na rzecz większego modelu. Pod względem wyglądu zewnętrznego Ghost Shark ma jednak więcej wspólnego z zaprojektowanym przez amerykańskiego Boeinga pojazdem Orca. Przy czym amerykański program jest nie tylko opóźniony (o dwa lata), ale i znacznie przekroczył zakładany budżet (o ponad 240 mln USD). Obecnie nie są znane szczegółowe ani też nawet przybliżone dane taktyczno – techniczne nowego pojazdu poza deklarowaną głębokością operacyjną (6000 m) jak i autonomiczność wynoszącą 10 dni.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc