11 kwietnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Boeing otwierającej drogę do modernizacji kolejnej partii wielozadaniowych samolotów bojowych rodziny F/A-18E/F Super Hornet.
Kwietniowa umowa ma maksymalną wartość 112 mln USD, jednak w momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków budżetowych w kwocie 30 mln USD (z czego 5 mln USD pochodzi od klienta eksportowego finansującego projekt poprzez procedurę FMS). Zamówienie obejmuje produkcję komponentów awioniki pokładowej pozwalającej na wymianę przestarzałych części, a także modernizację dostarczonych samolotów. M.in. mowa o szerokokątnych monitorach, które mają zastąpić dotychczas używane urządzenia zobrazowania danych.
Jak wskazuje komunikat zamawiającego, poza dostawami komponentów do wielozadaniowych samolotów bojowych F/A-18E/F Super Hornet, prace będą obejmować także maszyny przełamania obrony przeciwlotniczej E/A-18G Growler. Poza amerykańskim lotnictwem morskim, część funduszy ma pochodzić od obu użytkowników eksportowych (Australii oraz Kuwejtu). Ten drugi zamówił 28 F/A-18E/F Super Hornet w konfiguracji Block III, co może wskazywać na niewielkie zamówienia dotyczące korekty wyposażenia awioniki pokładowej. Z kolei Australia, od dłuższego czasu, wskazywała na chęć zmodernizowania 36 posiadanych samolotów (24 F/A-18F oraz 12 E/A-18G) – program ma być powiązany z działaniami Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych i jego programów wieloletnich.
W konfiguracji Block III wprowadzono zmiany związane z wymaganiami operacyjnymi oraz rozwojem techniki. Wśród można wymienić m.in. certyfikowanie resursu technicznego do 10000 godzin spędzonych w powietrzu czy też zastosowanie szerokokątnego monitora LCD, który wraz z otwartą architekturą awioniki ma zwiększyć świadomość sytuacyjną pilotów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu